Mr. Mercedes

Mr. Mercedes säsong 1

• Thriller
Uppdaterad 03 december 2019 kl. 20:12 | Publicerad 13 oktober 2017 kl. 19:10

Mr. Mercedes är ett av de senaste verken av Stephen King att bli dramatiserade. Resultatet är ojämnt. Utredningen kring vem mördaren är rör sig knappt framåt medan mördaren själv är fantastiskt spelad av Harry Treadaway.

Brendan Gleeson, Harry Treadaway, Jharrel Jerome, Kelly Lynch, Mary- Louise Parker, Justine Lupe, Holland Taylor, Breeda Wool, Robert Stanton m. fl.
Brendan Gleeson, Harry Treadaway m. fl. i Mr. Mercedes

Året var 2009 när ett stort antal hoppfulla jobbsökare stod i kö utanför en jobbmässa. Plötsligt dyker en Mercedes upp, som plöjer rakt igenom den långa kön och dödar och sårar ett antal av jobbsökarna. Utredningen i massmordet leder ingenstans. Två år senare har man fortfarande inte fångat mördaren. Bill Hodges (Gleeson), som ledde utredningen, är nu pensionerad och allmänt sysslolös. En dag blir han kontaktad av mördaren. Detta är början på en katt-och-råtta-lek där den mystiske ”Mr. Mercedes” ofta är katten.

När jag var yngre var Stephen King för mig den där skräckförfattaren vars böcker ofta resulterade i dåliga filmer. Det ska anmärkas att de filmer jag då sett var filmer som Graveyard Shift, The Night Flier och Thinner. Jag hade inte koll på att han även skrivit förlagorna till mästerverken Stand by Me och Nyckeln till frihet. Detta var länge ofta fallet med Kings verk; de blev antingen väldigt bra eller väldigt dåliga filmer. De senaste åren är han populärare än någonsin, då filmatiseringar som The Dark Tower, Gerald’s Game och Det har kommit ut. På TV-serie-sidan har det blivit TV-serier som 11.122.63, Under the Dome och The Mist. TV-serierna lider/gynnas dock inte av samma polarisering som filmerna. Allt som oftast är de mediokra. Så är även fallet med Mr. Mercedes, även om Harry Treadaway, i rollen som mördaren, Brady Hartsfield, är fantastisk och lyfter hela serien ordentligt.

Jag tycker nästan alltid att King är som bäst när han kliver utanför skräckgenren. Mr. Mercedes är alltså en mer klassisk deckare, som jag tyckte bjöd på fantastisk läsning, där Kings underbara språk blandades med en intressant utredning. Det finns ett par viktiga skillnader mellan boken och serien. Dessa är både positiva och negativa. En av de lite mer negativa aspekterna är att bokens deckartrio, som utöver Hodges består av tonåringen Jerome (Jerome) och den mentalt sköra Holly Gibney (Lupe), inte är lika sammansvetsad i TV-serien. För det mesta får vi bara följa Hodges, medan han grinar sig igenom en utredning som inte kommer någonstans. Just denna aspekt, att det tar väldigt långt tid innan Hodges kommer någonstans, är seriens största problem. För en deckare där det inte händer något i utredningen är inte speciellt intressant att följa.

I huvudrollen ser vi alltså Brendan Gleeson, som är en mycket duktig skådespelare. Det känns som att han hade kunnat göra så mycket mer om han bara hade fått chansen. Som det är, går han mest omkring och grinar och ser trött ut. Jeromes roll är så liten att den knappt är värd att prata om. Å andra sidan är Justine Lupe rätt bra som Holly Gibney, en intelligent kvinna som vill hjälpa till med utredningen trots att hon har avsevärda svårigheter i sociala sammanhang. Ida (Taylor), Hodges granne, är skriven speciellt för serien. Hon är ett bra tillskott. För hon balanserar ofta Hodges gnäll genom lustiga och/eller djupsinniga diskussioner.

Harry Treadaway i Mr. Mercedes

Hade detta varit allt serien hade att bjuda på hade den fått en tvåa i betyg. Men vi får, parallellt med Hodges, även följa mördaren, Brady; det är alltså inte en whodunnit?. I boken var han en någorlunda intelligent ung man med klassiska psykopatiska personlighetsdrag. I serien har hans personlighet utvecklats en hel del. Han är nu väldigt intelligent. Och lika störd. Han bor med sin alkoholiserade mamma, välspelad av Kelly Lynch, som han har ett väldigt osunt förhållande till. Hans enda vän är kollegan Lou (Wool). De flesta som träffar Brady tycker han verkar knepig. Han kan alltså inte helt dölja sin personlighet, som är lika kall som den är sjuk. Brittiske skådespelaren Harry Treadaway är briljant i rollen. Hade vi bara fått följa Brady, likt vi fick följa mördaren i Dexter, hade denna serie tagit ett hopp upp till en fyra i betyg. Minst.

Mr. Mercedes blir alltså väldigt ojämn. Treadaway är fantastisk i sin roll. De andra skådespelarna är alla duktiga. Men utredningen, som mycket av serien handlar om, är väldigt tråkig att följa. För den som undrar, avverkas hela romanförlagan i första säsongen. Det ser ut som att det kommer bli en andra säsong. Denna kanske kommer vara baserad på den andra boken om Bill Hodges, Finders Keepers. Jag vet dock inte hur sugen jag är på att se nästa säsong.

Bäst: Harry Treadaway

Sämst: Utredningen