Mission: Impossible – Fallout (2018)

Mission: Impossible – Fallout (2018)

• 2 tim 27 min
  • Action
Uppdaterad 09 december 2019 kl. 10:12 | Publicerad 31 juli 2018 kl. 19:07

Stubinen börjar ta slut.

Förväntningarna har varit höga inför "Mission: Impossible – Fallout". Dessvärre håller filmen inte måttet. Både handlingen och actionsekvenserna är röriga. Kort sagt börjar den berömda stubinen ta slut.

Christopher McQuarrie
    Christopher McQuarrie
    Tom Cruise, Henry Cavill, Ving Rhames, Simon Pegg, Rebecca Ferguson, Sean Harris, Alec Baldwin m.fl.

Poster till Mission: Impossible - Fallout

Ethan Hunt (Cruise), en av filmvärldens vassaste agenter, tvingas jobba tillsammans med August Walker (Cavill), som beskrivs som en hammare till hans skalpell. De jagar tvärs över världen efter tre plutoniumkärnor. Deras motståndare är en mystisk anarkist, kallad John Lark, och de så kallade ”Apostlarna”, den numera fängslade Solomon Lanes (Harris) agenter.

"Mission: Impossible" är en franchise som nu är inne på sin sjätte film, mycket tack vare att Tom Cruise tar sig an alltmer galna stunts för varje uppdrag. För att inte tala om att karln är ”bäst” i branschen på att springa. I Mission: Impossible – Fallout springer han sannerligen som aldrig förr. Detta förstärks dessutom genom fotot, som bjuder på vackra vyer av städer, berg och dalar. Detta är dock inte vidare mycket till tröst då filmen i övrigt är en stor röra.

För det första är filmen minst 45 minuter för lång. Det känns nästan som att de försökt klämma in två filmer i en. Tidigare filmer i franchisen har klarat sig bra genom att hålla det enkelt. I vanliga fall handlar det om att Hunt och hans team ska hitta en sak/person och sedan konfrontera skurken. I Mission: Impossible – Fallout ska han hitta en sak, avslöja en person, hitta en annan person och sedan hitta några saker till. Resultatet är tidigare nämnda röra.

Utöver detta har McQuarrie, som även står för manuset, slarvat bort de starkaste korten han har att spela. Visst, han låter Tom Cruise springa som aldrig förr, men de olika jakterna är i övrigt mediokra. I vissa sekvenser, som i en motorcykel-jakt, går det för snabbt för att vi ska kunna uppfatta mer än att Hunt kör jätte, jättefort.

Henry Cavill, med sin nu ökända mustasch, borde vara tuffare. Foto: Paramount Pictures.

Rebecca Ferguson återvänder som den brittiska agenten Ilsa Faust. I Mission: Impossible – Rogue Nation har hon en stark fysisk närvaro. Här får vi en rejält nedvattnad Ilsa, som verkar vara med mest för att Ferguson är snygg, då kameran gärna dröjer sig kvar på hennes ansikte. Henry Cavill borde vara ett annat starkt kort. Han är i samma fina form som när han spelar Stålmannen. Eftersom han framställts som hammaren till Hunts skalpell känns det på sin plats att vi bjuds på exempelvis en scen där han går bärsärk. Men det får vi alltså inte.

Jag vet inte vad som hände med "Mission: Impossible – Fallout". McQuarrie verkar antingen få in fullträffar eller helt missa målet. Han skrev manuset till De misstänkta, vilket gav honom en välförtjänt Oscar. Edge of Tomorrow och Mission Impossible – Rogue Nation var båda högoktaniga och spännande actionrullar. Han har dock även skrivit manuset till Jack the Giant Slayer och The Mummy, som förra året sänkte ett helt planerat filmuniversum. Personligen tycker jag att Mission Impossible – Fallout tillhör den senare gruppen filmer. Även om filmen för tillfället toppar biolistan i länder den redan haft premiär.