Mad Dog (2016)

• 1 tim 25 min
Uppdaterad 08 december 2019 kl. 08:12 | Publicerad 15 oktober 2016 kl. 18:10
    Martin Sandin, Mauri Chifflet
    Martin Sandin, Mauri Chifflet
    Reza Madadi, Alexander Gustafsson m.fl.

Reza ”Mad Dog” Madadi hade etablerat sig som ett av de stora namnen inom den prestigefyllda MMA-ligan UFC när hans karriär fick ett plötsligt slut. Han dömdes till fängelse för medverkan i ett inbrott där väskor för miljontals kronor stals. Reza tvingas därför att sätta både karriär och liv som nybliven far på paus. Han lämnar fängelset fjorton månader senare med målet att få ordning på sitt liv samt att försöka få en ny chans i UFC. Det senare är långt ifrån en självklarhet, men Reza tror sig ha beslutsamheten som krävs för att lyckas.

Mad Dog är en snyggt förpackad dokumentärfilm med en ganska intressant berättelse i botten. Problemet är bara att det känns som att man lagt alldeles för stor fokus på det audiovisuella. Jag tror faktiskt att filmens regissörer Martin Sandin och Mauri Chifflet till och med slår Zach Snyder på fingrarna när det kommer till användandet av slow motion. Detta gör att filmen mer blir en ren fest för ögat än den emotionella berg- och dalbana den skulle kunna blivit. Med det sagt så innehåller filmen ändå några gripande scener som tar sig igenom den välpolerade ytan.

Det Sandin och Chifflet lyckas med bäst är att bygga upp spänning när Reza går matcher samt under förberedelserna inför dem. Det är även i dessa scener som användningen av slow motion fungerar bäst.

Med andra ord så är Mad Dog en snygg film som inte riktigt levererar på det emotionella planet. För ett sant MMA-fan är den däremot ett måste tack vare de spännande fighting-momenten. Till sist vill jag bara tillägga att Mad Dog, trots sina brister, är en imponerande långfilmsdebut för både Martin Sandin och Mauri Chifflet. Det ska bli intressant att se vad de hittar på framöver.

Bäst: Uppbyggandet av spänning under och inför Rezas viktiga fighter