Med banbrytande teknik berättar Dorota Kobiela och Hugh Welchman skickligt om efterdyningarna av Vincent Van Goghs bortgång, baserat på karaktärerna han målade under sin levnadstid.

Dorota Kobiela, Hugh Welchman
    Dorota Kobiela, Hugh Welchman,  Jacek Dehnel
    Douglas Booth, Chris O'Dowd, Saoirse Ronan, Aidan Turner m.fl.

Douglas Booth som Armand Roulin i Loving Vincent.
Douglas Booth som Armand Roulin i Loving Vincent. Foto: Altitude Film Distribution

Ett år efter nyheten om Vincent van Goghs självmord besöks Armand Roulin av sin far, som arbetade som brevbärare åt den avlidne konstnären. Han ber sonen att leverera ett brev van Gogh skrev till sin bror Theo. Motvilligt tar Armand på sig uppgiften och beger sig till byn där konstnären levde sin sista tid. Väl där stöter han på flera människor som träffade van Gogh i livet och vars berättelser plötsligt kastar nytt ljus över det så kallade självmordet.

Det absolut första som slår en med Loving Vincent är den enorma prestationen att för första gången någonsin i filmhistorien skapa en animerad film av äkta oljemålningar. Banbrytande och unik mark bryts här. Och det är väl värt att hyllas bara det. Vackra smetiga övergångar kombineras med detaljerade när- och landskapsbilder, baserat på van Goghs stil och flera av hans riktiga tavlor. Här finns verk som "Stjärnenatt", "Cafeterrass på natten" och "Starry Night Over the Rhône".

Bortsett från den fantastiska stilen finns här också ett mycket intressant mysterium att följa som snuddar på livsfrågor som psykiska sjukdomar och klassamhället. Var och en av de olika karaktärerna som vi stöter på i filmen representerar olika klassnivåer under ett sent 1800-tals Europa. Allt från den respekterade doktorn i byn till byfånen. Och vem talar egentligen sanning? Rykten, skvaller och önsketänkande blandas i detta Agatha Christie-liknande deckarmysterium.

Samtidigt som vi följer Armand Roulins färd med att träffa människor, som en efter en ger honom ledtrådar om konstnärens sista tid i livet, hoppar vi i varje berättelse tillbaka i en svartvit värld där vi följer den stretande van Goghs väg mot slutet. Det går inte att undgå att fundera över hur lite han uppskattades och vilken låg status han hade i livet. Under sin levnadstid sålde han enbart en tavla och här i denna artikel kan ni läsa om hur ett av hans verk nyligen såldes för 111 miljoner dollar. Ironiskt nog målades den tavlan från ett mentalsjukhus han självmant sökt sig till. Kanske det som vi ser i filmen?

Loving Vincent förtjänar lovorden den fått. Inte bara för det fantastiska hantverket utan också för en annorlunda och intressant tolkning av hans liv, berättad genom karaktärerna han målade av. I stället för att rakt upp och ner köra en standard biografi med samma teknik, behåller regissörerna här mysteriet och legenden som var Vincent van Gogh. Ett för sin tid osynligt geni som genom sin konst kommer att finnas kvar på Jorden längre än oss alla.

Med sitt höga betyg är Loving Vincent en av årets bästa filmer för 2018.  Året har börjat oerhört starkt och flera högstapoängare har redan delats ut.