Losing Alice (säsong 1)

• 8 x 55 min
  • Romantik, Thriller
Filmtopp
Uppdaterad kl. 12:02 | Publicerad 13 februari 2021 kl. 12:02

Längden har betydelse i den erotiska thrillern "Losing Alice".

Den psykologiska och erotiska thrillern ”Losing Alice” står utan tvekan ut i mängden bland Apples originalserier, men den hade troligtvis bjudit på en större njutning med en tajtare och mer effektiv handling.

Sigal Avin
    Ayelet Zurer, Lihi Kornowski, Gal Toren, Shai Avivi m.fl.

Apple TV+ har nu funnits i lite drygt ett år och har kontinuerligt levererat tv-serier av en förvånansvärt hög kvalitet. Tyvärr har deras serier inte riktigt slagit igenom riktigt så mycket som de förtjänar, även om Ted LassoServant, Central Park och Defending Jacob åtminstone verkar ha fått vissa att ge streamingtjänsten en chans.

Deras nyaste serie Losing Alice står däremot onekligen ut ur mängden. Hos större streamingtjänster som Netflix och HBO skulle den troligtvis få svårt att slå igenom, men hos Apple finns det inte lika många originalproduktioner att konkurrera med. Detta kommer förhoppningsvis innebära att folk som ger tjänsten en chans, passar på att slå på ett avsnitt av Losing Alice.

Handlingen kretsar kring inspelningen av ett väldigt vågat manus inom genren erotisk thriller, där vi får följa det triangeldrama som uppstår mellan filmens unga manusförfattare Sophie och filmens manliga huvudroll och kvinnliga regissör. Huvudrollsinnehavaren och regissören råkar dessutom vara gifta med varandra – och båda blir som besatta av den unga, fria och vågade "femme fatalen" till manusförfattare.

Under de åtta timmeslånga avsnitten får vi följa hur filmen blir till från pitch till premiär, där vi redan i det första avsnittet får veta att något har hänt med Sophie och att det gifta paret har separerat – vilket blir ett av många mysterier som man försöker besvara under säsongens gång. Det finns däremot en hel rad olika sidospår här som kretsar kring vem Sophie egentligen är, huruvida hon kan ha mördat sin vän, vem den gamle mannen är som hon verkar bo med och varför grannen till paret uppför sig som han gör. Tyvärr blir det lite för många krokar som kastas ut, där en kortare och mer koncentrerad historia kring triangeldramat hade räckt alldeles utmärkt.

Årets bästa serier

Hela handlingen utspelar sig i Israel och karaktärerna talar hebreiska (den går att se dubbad till engelska, även om det givetvis inte är att föredra)... vilket sannolikt gör att den del av tittarna som inte "orkar" att läsa undertexter troligtvis kommer att tappa fokus relativt tidigt under säsongen. Det går däremot inte att förneka att Losing Alice är otroligt snyggt fotad och ljussatt samt att den förvirrande men snygga klippningen får en att tänka David Lynchs Mulholland Drive. En film som för övrigt bjuder på många likheter och nästan måste ha varit någon slags inspiration för skaparen bakom serien.

Om du inte har sett "Mulholland Drive" så bör du börja med den filmen. Om du råkar gilla den så är du definitivt rätt typ av tittare för att även kunna uppskatta "Losing Alice". Då är det bara att köra på och njuta av en välgjord, men något för lång, thriller med ett gäng längre ”erotiska” sexscener insprängda i handlingen också.

För fler recensioner --> Scrolla vidare!