• 11 x 42 min
  • Drama, Sci-fi
Uppdaterad 18 februari 2020 kl. 08:02 | Publicerad 13 maj 2016 kl. 16:05

Limitless är här och spränger alla gränser!

Craig Sweeny (skapare)
    Jake McDorman, Jennifer Carpenter, Hill Harper, Bradley Cooper m.fl.

Under året har det gått att följa Limitless hos FOX Sverige, Filmtopp fick ta del av den första säsongens avslutande avsnitt på förhand. Ytterligare en serie inom en fruktansvärt uttjatad genre, buddy-cop. Det är alltså ännu en av de serier där en polis kopplas samman med en "tänka utanför lådan"-aktig konsult, som löser brott i ett rasande tempo på ett annorlunda sätt. Men. Jag fullkomligt älskar den! Jag ska göra mitt bästa med att förklara varför, här nedan.

Vissa av er minns säkert filmen Limitless från 2011 med Bradley Cooper och Robert De Niro i huvudrollerna. Det här är den officiella fortsättningen av filmen med samma namn. TV-serien står däremot, tack och lov, också helt på egna ben. Även om jag personligen rekommenderar er att se filmen först, så är det inte ett måste.

Både filmen och TV-serien kretsar kring en ny drog, NCT, som har börjat leta sig ut på New Yorks bakgator. Den som knaprar i sig någon av de genomskinliga NCT-tabletterna blir kort därefter rummets, kvarterets och stadsdelens smartaste person - under en period på cirka tolv timmar. Därefter sätter fruktansvärda biverkningar allt på sin spets. Desto fler tabletter som landar på din tunga desto starkare blir bieffekterna, bland annat i form av kraftiga hallucinationer och ond bråd död. NCT-tablettens dragningskraft beror på att den låser upp delar av hjärnan som annars inte används och möjliggör enorma framgångar för individen under tiden tabletten fortfarande verkar.

Senator Morra (Bradley Cooper) lyckas under stort hysch hysch utveckla ett serum som helt tar bort bieffekterna och kan därför använda NCT utan problem. Det är här TV-seriens berättelse tar vid. Senator Morra vill ha koll på vad FBI vet om NCT och här dras seriens huvudkaraktär, Brian Finch (Jake McDorman) oskyldigt in i rampljuset.

Brian Finch får av olika anledningar kontakt med FBI som tror att han är immun mot NCT (tack, tack Senator Morra) och låter honom ta drogen under deras bevakning - förutsatt att han använder sin temporära "supersmarthet" till att lösa brott. Han paras ihop med FBI-agenten, Rebecca Harris (Jennifer Carpenter) och resten är som man brukar säga: historia!

Skämt och sido. Vi har överrösts med liknande buddy-cop upplägg under flera års tid, några lyckade exempel är bland andra The Mentalist, White Collar och Elementary men Limitless beskrivs kanske bäst som en korsning av de spännande uträkningarna i Numb3rs och de vetenskapliga sci fi-elementen från Fringe.

Foto FOX Sverige
Foto FOX Sverige

I en serie av det här slaget behöver det finnas en särskild kemi mellan de båda huvudkaraktärerna för att serien ska överleva. Det är här vi finner nyckeln till seriens framgång. Brian Finch och Rebecca Harris fungerar utmärkt tillsammans! De lyckas med sina 22 avsnitt att berätta en underhållande historia. Många av avsnitten har ett särskilt tema i sättet det berättas, vi har ett comic book-avsnitt, 'Sands, Agent of Morra',  där delar av berättelsen är animerad som ur en superhjälte-tidning. Bilden ovan är tagen från ett av säsongens bästa avsnitt, 'Close Encounters', en tydlig blinkning till Närkontakt av tredje graden från 1977. Allra bäst är, 'Hi, My Name is Rebecca Harris' - håll utkik!

Det finns givetvis en del problem under resans gång, att göra en 22 avsnitt lång säsong innebär ibland att vi står och stampar lite på samma ställe och seriens inledning var aningen trög. Den andra halvan av säsongen (som delades upp med hälften av avsnitten innan julen 2015 och andra hälften under början av 2016) håller en jämnhög nivå rakt igenom.

Sammanfattningsvis. Vi bjuds på gedigna skådespelarinsatser, ambitiös underhållning proppad med både moderna och klassiska populärkultur-referenser samt en fräsch tagning på buddy-cop genren. Efter en med beröm godkänd första säsong hoppas jag CBS vågar satsa lite extra på Limitless och ger oss en, om möjligt, ännu bättre andra säsong!