Liberty: Mother of Exiles

Liberty: Mother of Exiles (2019)

• 1 tim 21 min
Uppdaterad 05 januari 2020 kl. 15:01 | Publicerad 11 oktober 2019 kl. 16:10

HBO-dokumentären Liberty: Mother of Exiles är sevärd för den historieintresserade.

Liberty: Mother of Exiles berättar ytligt men intresseväckande om frihetsgudinnans bakgrund samt dess betydelse som frihetssymbol. Trots att dokumentären definitivt inte kommer att slå tittarrekord på HBO är tiden i TV-soffan väl spenderad för den som är intresserad av västerländsk historia.

Fenton Bailey, Randy Barbato
En bild ifrån HBO-dokumentären Liberty: Mother of Exiles. Bilden föreställer två unga man pekandes på frihetsgudinnan i bakgrunden.

Liberty: Mother of Exiles centreras givetvis kring Frihetsgudinnan, som både är ett konstnärligt mästarprov och en frihetssymbol. Filmen berättar delvis om den franska upphovsmannen Bartholdis svårigheter med att få gudinnan finansierad och transporterad från Paris till New York i slutet av 1800-talet. Men fokuserar främst på modedesignern Diana von Fürstenberg strävan efter att samla in pengar till att bygga ett nytt museum på Liberty Island år 2016. Via hennes resor får tittaren möta ett galleri av människor med någon sorts anknytning till skulpturen.

Regissörerna Fenton Bailey och Randy Barbato mixar dåtid och nutid på ett snyggt sätt, genom att anknyta till Frihetsgudinnans betydelse som kulturellt fenomen. De har utan tvekan genomfört ett gediget researcharbete och låter olika röster komma till tals. Här intervjuas både historiker och byggarbetare, samtliga med en gemensam nämnare – deras släkt härstammar ursprungligen för ett annat land och har invandrat till USA. En byggarbetare i filmen uttrycker det allra bäst: "Everybody has got an immigrant story".

Dokumentären är ytlig men välgjord.

Majoriteten av intervjuobjektens relation till skulpturen är tydlig. De flesta ser henne som en symbol för amerikanska grundvärderingar om individens frihet, att vem som helst kan bli vad som helst i ett land av möjligheter. Flera människor beskriver också i detalj hur just detta skett deras förfäder. Dock poängterar Bailey och Barbato också att alla inte delar den bilden. Exempelvis påpekar en gatukonstnär att omfamnandet av frihetsgudinnan blir paradoxal när amerikanerna nu för tiden lever i ett mer slutet samhälle än någonsin.

Oavsett var man står går det inte att förneka att Liberty: Mother of Exiles ger upphov till tankeväckande frågor. Men dokumentären misslyckas med att bli något mer än en ytlig, om än välgjord, presentation. Synd. Samtidigt är syftet med filmen inte att ta ställning och leverera moralkakor. Utan snarare att sakligt redogöra för frihetsgudinnans betydelse, både för New York-borna och för resten av världen.

Liberty: Mother of Exiles har premiär på HBO den 24 Oktober. Passa också på att se vår lista med tips på bra dokumentärer.