Lady och Lufsen (2020)

• 1 h, 43 min
  • Äventyr, drama
  • Disney+
Uppdaterad 18 september 2020 kl. 10:09 | Publicerad 16 september 2020 kl. 20:09

Nya "Lady och Lufsen" är hundmys och äventyr för hela familjen.

Lady och Lufsen är tillbaka i Disneys nyinspelning. Hundmys och äventyr står på tapeten i en film som lyckas med det som nya "Lejonkungen" inte klarade – att leverera en bra uppdatering som får en att känna med de animerade djuren.

Charlie Bean
    Kari Granlund, Andrew Bujalski
    Tessa Thompson, Justin Theroux, Sam Elliott, Thomas Mann, Kiersey Clemons m.fl.
Lady och Lufsen.
Justin Theroux och Tessa Thompson i Lady och Lufsen. Foto: Disney.

Då var det dags för Disneys tåg av nyinspelningar att rulla vidare och den här gången kliver den romantiska klassikern Lady och Lufsen ombord. Cocker Spaniel-hunden Lady lever ett bekvämt liv i södra USA under början av 1900-talet. Men hennes stillsamma tillvaro störs när familjen får en bebis och hon av misstag hamnar på gatan där hundfångaren lurar runt varje hörn. Plötsligt måste hon söka hjälp från den själviske gatuhunden Lufsen.

Disneys nyinspelningar är numera vardagsmat och intet nytt under solen. Huruvida de är av kvalitet eller inte råder det däremot delade meningar om. Men Lady och Lufsen lyckas faktiskt med något som varken nya Lejonkungen, Aladdin eller Skönheten och odjuret gjorde –att leverera en uppdatering av originalfilmen som tillför något nytt. Dessutom får den en, till skillnad från Lejonkungen, att faktiskt känna med de animerade djuren.

Lady och Lufsen.
Thessa Thompson, Thomas Mann och Kiersey Clemons i "Lady och Lufsen". Foto: Disney.

I nya "Lady och Lufsen" har Disney jobbat för att bli mer inkluderande med skådespelare från olika etniska bakgrunder. Detta är en välkomnande förändring, för varför måste en påhittad saga exakt spegla hur samhället såg ut för 100 år sedan? Handlingen har också utvidgats genom att visa människorna – i den tecknade filmen följer vi endast deras ben. Lägg därtill på mysiga nya miljöer, trevliga kostymer, en bra balans mellan huvud- och sidokaraktärer, och en lyckad nyinspelning är skapad. Inte perfekt. Men lyckad. Ett dåligt sångnummer i mitten kunde däremot ha lämnats på klippbordet då nya Lady och Lufsen i grunden inte är en musikal, men man kan inte få allt.

Lady och Lufsen lär tyvärr gå relativt obemärkt förbi oss i Sverige eftersom originalet är en gammal film som få av dagens Disneypublik nog ens har sett i sin helhet – förutom som en minifilm från Kalle Ankas jul. Men nyinspelningen är absolut värd din tid och framför allt en film för alla som vill ha Disneyäventyr och hundmys för hela familjen.