Ladies First (2018)

• 39 minuter
Sebastian Hansson
Uppdaterad 08 december 2019 kl. 15:12 | Publicerad 15 mars 2018 kl. 18:03

Ladies First är en Netflix-dokumentär som både är viktigt och aktuell.

Uraaz Bahl

På Oscarsgalan i år tog Netflix hem vinsten i kategorin "Bästa dokumentär" med den uppmärksammade dopningsdokumentären IracusLadies First kommer kanske inte med en liknande hypade i bagaget (det är få filmer som lyckas snubbla in i en sådan guldstory som Icarus gjorde) men det gör den inte desto mindre nämnvärd. På sina blott 39 minuter hinner den avverka betydligt mer än vad många längre dokumentärer gör.

23-åriga Deepika Kumari är den indiska superstjärnan som under de olympiska spelen i både London 2012 och Rio 2016 var favorittippad att ta hem guldet i damernas bågskytte. Ladies First skildrar hennes kamp för att överkomma könsnormerna kring kvinnliga idrottare i Indien och bli den första kvinna från landet att vinna en medalj i OS. Som filmen berättar utövar mindre än en procent av Indiens flickor någon form av sport. Tjejer ska inte syssla med sånt.

Filmen är på ytan relativt ordinär i sin uppbyggnad. Vi får träffa hennes familj och veta hur hon kom i kontakt med bågskytte. Vi får också en redogörelse över hennes framgångar och motgångar, men det är tematiken kring hennes roll som kvinna i ett extremt könsuppdelat samhälle som gör dokumentären intressant. Trots den korta speltiden får Deepika mycket utrymme att brodera ut sina tankar. Hon är en öppen och ärlig människa som vågar gå emot strömmen och filmen gestaltar henne på ett väldigt humant sätt.

Det är alltid Deepika och hennes berättelse som är i centrum, vilket tyvärr gör att många utomstående frågor som växer hos mig aldrig besvaras. Det finns en problematik här som sträcker sig utanför Indiens gränser och dokumentären är inne och nuddar på den men hinner aldrig gå på djupet. Mot slutet av Ladies First visas exempelvis statistik upp som redogör för den totala frånvaron av kvinnliga guldmedaljörer i OS i många utvecklingsländer, vars totala befolkningsmängd uppnår till 3,1 miljarder.

Men filmen har gjort ett medvetet val: det är hennes berättelse och den har sitt tydliga fokus. Personligen tror jag att den hade tjänat på att lyfta blicken till ett mer globalt perspektiv när den ändå uppenbart är intresserad av det. Deepikas berättelse är dock så pass fint ihopsatt att betyget precis når upp till en svag fyra.