"Kursk" är en spännande historia om en kamp mot klockan för att rädda besättningen av en sjunken ubåt. Trots ett schablonartat upplägg överraskar ändå filmen med pulshöjande dramatik och familjesorg.

Thomas Vinterberg
    Robert Rodat
    Matthias Schoenaerts, Colin Firth, Léa Seydoux, Max von Sydow, Michael Nyqvist m.fl
Matthias Schoenaerts och Léa Seydoux i "Kursk".
Matthias Schoenaerts och Léa Seydoux i "Kursk". Foto: STX Films.

Mikhail är befälhavare på ubåten Kursk och bor i en liten hamnstad i norra Ryssland. Hans fru Tanya är gravid med deras andra barn och Mikhail väntar otåligt på ett nytt uppdrag för att försörja familjen. Under tiden roar sig ubåtens besättning med bröllop och annan kamratskap. När en rysk övning inleds i norra ishavet lämnar Kursk hamnen för att delta. Men en av torpederna råkar detonera inne i ubåten. Nu börjar en kamp mot klockan för att rädda dem från den sjunkna ubåten.

Den sanna historien om Kursk är tragisk och för att behålla dramatiken är det rekommenderat att se filmen innan vidare läsning om händelsen. Med det sagt är Kursk en spännande återberättelse om besättningen, familjen och politikens involvering i tragedin. Den danske hyllade regissören Thomas Vinterberg står bakom kameran med Luc Bessons franska produktionsbolag Europa Corp i ryggen.

Ur ett dramaturgiskt perspektiv är inte "Kursk" särskilt häpnadsväckande. Ubåtsfilmer finns det gott om, och även berättelser där kvinnor och barn blir kvar när männen drar ut i krig. Men Vinterberg grundar smart historien på familjerna i kuststaden. När Kursk sedan sjunker till botten är det inte bara besättningens desperata kamp för överlevnad som engagerar, utan också hela staden och familjerna hemma som förtvivlat söker efter svar.

Mitt emellan dessa två parallella historier figurerar politiken som både en bro och en svartepetter. Rysslands regering sitter på medlen till att rädda besättningen, men också hindren. Landet vill inte utåt erkänna att deras flotta är i bristande skick och nekar hjälp från Storbritannien och Norge. Men samtidigt som det går att utläsa kritik mot den dåvarande regimen i Ryssland, finns det också en hyllning till landets befolkning, blandat med en uppmaning om att stärka internationella band. Colin Firth spelar den brittiske befälhavaren David Russell, som snabbt involverar sig och erbjuder hjälp genom att kontakta sin gamla krökarkompis; en rysk amiral.

"Kursk" vinner också mycket på sitt skådespel. Belgiske Matthias Schoenaerts gör en strålande insats som Mikhail tillsammans med Léa Seydoux som hans fru Tanya. I biroller ses stabila skådespelare som Firth och Max von Sydow. Det som ger Kursk en extra dimension bland ubåtsfilmer är just hur pass väl de olika elementen fungerar tillsammans. Vanligtvis är det rå amerikansk action utan substans och känslor. Men här gör dramaturgin, skådespelet och Vinterbergs regi att de emotionella bitarna höjs. Trots den schablonartade historien hittar han nya vinklar utan att övertydligt peka finger på en ärkeskurk. Tragedin ska snarare förena, än att splittra. Lägg därtill faktumet att Kursk är en verklighetsbaserad historia och det är svårt att inte bli berörd.

För fler filmer som visades under Göteborgs filmfestival spana in vår lista.