• 1 tim, 38 min
Uppdaterad 07 december 2019 kl. 20:12 | Publicerad 09 november 2016 kl. 20:11
    Laurent Tirard
    Laurent Tirard & Grégoire Vigneron
    Jean Dujardin, Virginie Efira, Cédric Kahn m.fl.

Karleken

2013 kom den spanska komedin Corazón de León. Två år senare gjordes en portugisisk remake med samma titel och ytterligare ett år senare kom den franska remaken Un homme à la hauteur. Den sistnämnda har precis haft svensk biopremiär med titeln översatt till Kärleken är störst.

Diane kommer hem från att ha bråkat med sin ex-make på en restaurang. Plötsligt ringer telefonen. Det är en man som ringer från hennes egna telefon som hon i stridens hetta glömt på restaurangen. De bestämmer träff på ett café för att överlämna den. När de väl träffas fattar de genast tycke för varandra och börjar snart dejta. Allting går jättebra tycker Diane och Alexandre är en fantastisk man. Det finns bara ett litet hinder; han är ju så kort. 136 centimeter för tusan! Hur ska hon nånsin kunna förbise detta extrema handikapp??

Jag vill inleda med att säga att Kärleken är störst i grunden är en helt okej romantisk komedi. Den har också en helt galen twist som går ut på att huvudkaraktären Diane blir kär i en kortväxt man. Supertokigt! Jag är naturligtvis ironisk här för jag tycker inte att det är särskilt konstigt. Däremot reagerar filmens karaktärer på detta som om hon blivit ihop med en utomjording eller liknande.

Deras reaktioner på Dianes och den kortväxte mannen Alexandres förhållande är dessutom otroligt överdrivna emellanåt. I en scen berättar Diane för sin mor under en bilfärd om sin nya kärlek varpå modern tappar kontrollen över bilen, ställer till med fullt trafikkaos och nästan tar död på både sig själv och Diane. Dessa ”små” detaljer gör att jag har väldigt svårt att ta filmen på allvar.

En annan liten detalj som är svår att ta på allvar är det faktum att man istället för att ta in en riktig kortväxt skådespelare till rollen som Alexandre har tagit Jean Dujardin och kört honom genom ett förminskningsfilter i en dator. Hade man istället anlitat en kortväxt skådespelare samt satsat på en mer seriös ton i filmen hade den med all säkerhet blivit bättre på alla sätt och vis.

Kärleken är störst är som sagt duglig för sin genre, men på grund av dess överhängande brister är det inte en film du behöver springa benen av dig för att se på bio.

Bäst: Specialeffekterna kring Jean Dujardins ”shrinkage” fungerar oftast rätt bra.

Sämst: Att man inte tog in en riktig kortväxt skådespelare för rollen som Alexandre.