Jack Ryan Amazon

Jack Ryan (säsong 2)

• 60 min
  • Action, drama, thriller
Uppdaterad 05 januari 2020 kl. 13:01 | Publicerad 23 oktober 2019 kl. 20:10

"Jack Ryan" bjuder på en genomtänkt och actiondränkt andra säsong.

Den första säsongen av "Jack Ryan" tvingades lägga tid på att bygga upp och förklara vem CIA-analytikern Jack Ryan är och varför han råkade vara särskilt lämpad att stoppa ett terrorattentat i USA. Nu vet vi redan att han är en otroligt smart man, som dessutom varit en duktig militär innan han skadades svårt. Den andra säsongen bevisar att det nu går att kasta nya actiontuffa tankenötter åt Ryan att lösa, med en fortsatt hög underhållningsfaktor.

John Krasinski, Wendell Pierce, Noomi Rapace, Michael Kelly, m.fl.
John Krasinski i "Jack Ryan".
John Krasinski i "Jack Ryan". Foto: Amazon Prime

John Krasinski är helt perfekt i rollen som Jack Ryan. En karaktär som har spelats av många andra skådespelare på film, men först av honom i serieformat. Amazon Prime har också valt att lägga en hel del pengar på att avsnitten i actionserien ska kännas som en serie av actionfilmer, där explosioner och andra stora actionscener är bland det bästa som visats på tv i den här genren.

Den andra säsongen av Jack Ryan fokuserar främst på Venezuela, ett land med stora rikedomar i form av olja och olika metaller, men där stor korruption gjort att folket ändå lider stort. Landet beskrivs därför som ett möjligt hot mot USA á la Kuba-krisen under John F. Kennedy-tiden. Om antingen Ryssland eller Kina lyckas få tillräckligt stort inflytande i Venezuela och kan placera kärnvapen där, riskeras plötsligt hela USA.

När Ryan inser att ett ryskt fartyg börjat smuggla in något form av material djupt in i Venezuelas skogar, i samband med ett presidentval i landet, får han tillsammans med en amerikansk senator åka dit och undersöka det hela på diplomatisk väg. Vilket givetvis snabbt slutar med att han tvingas utreda det hela på betydligt mer actiontunga, men ändå genomtänkta, sätt.

John Krasinski och Noomi Rapace i "Jack Ryan".
John Krasinski och Noomi Rapace i "Jack Ryan". Foto: Amazon Prime

Ny för säsongen är även svenska Noomi Rapace, som spelar "Harry" (smeknamn för Harriet) och är en del av ett annat lands underrättelsetjänst. Hennes väg korsas snabbt med Ryans, vilket under delar av säsongen gör att vi även får spendera viss tid i Europa. Det skulle inte förvåna om hon kommer att få vara en del av kommande säsonger med.

På det stora hela är den andra säsongen av Jack Ryan en spännande och intressant historia, med mycket och underhållande action. En slags mer påkostad och genomtänkt version av Jack Bauers-serien 24. Storyn kan däremot bitvis kännas lite väl stereotypisk, förenklad och till och med förutsägbar, men under själva tittandet är detta inget som stör mig.

Den andra säsongen av Jack Ryan är verkligen underhållande och sveper snabbt förbi, med en riktigt stark tre av fem i betyg.