Inside Out

Inside Out (2015)

  • 1 tim 35 min
  • Komedi, animation
Uppdaterad 04 december 2019 kl. 19:12 | Publicerad 18 augusti 2015 kl. 21:08
Detta är en recension. Analys och ställningstaganden är skribentens.
  • Regi:
    Pete Docter, Ronaldo Del Carmen
  • Manus:
    Pete Docter, Ronaldo Del Carmen, Meg LeFauve, Josh Cooley, Bill Hader (Viss dialog), Amy Poehler (Viss dialog)
  • I rollerna:
    Amy Poehler, Bill Hader, Lewis Black m.fl.

Vad utgör en personlighet? Enligt psykiatrikern Greenberg färgas vår personlighet av emotioner, det vill säga olika sorters grundkänslor.

I Pixars Insidan out är det följande grundkänslor som står i centrum: glädje, sorg, rädsla, avsky och ilska. Dessa känslor lever som små färgglada figurer inuti huvudet på den elvaåriga flickan Riley.

Genom Rileys ögon, bakom ett kontrollbord, tolkar känslorna dagligen vad som händer i hennes liv och försöker styra hennes reaktioner därefter. Alla fem vill vara herre på täppan, vilket ständigt leder till konflikter emellan dem. Om hon känner sig lycklig är det glädjen som står bakom kontrollbordet, om hon är nervös drar rädslan i spakarna.

Inside Out
Foto: Disney.

I slutet av dagen när sömnen kommer, lagras alla nya intryck i små kapslar som sedan åker vidare till avdelningen för långtidsminnet. Väl där omvandlas en del av kapslarna till kärnminnen och det är dessa som utgör Riley personlighet.

En dag får Riley veta att familjen ska flytta. Bland känslorna inom henne utbryter ett kaos vilket gör att Riley hamnar i obalans. Saken blir inte bättre när sorg och glädje av misstag kastas ut ur kontrollrummet och Riley inte längre kan känna glädje eller sorg.

Med ett kontrollrum som enbart styrs av rädsla, ilska och avsky påbörjas sakta men säkert en personlighetsförändring hos Riley. Glädje och sorg måste snabbt ta sig tillbaka till kontrollrummet för att stoppa den negativa utvecklingen. Men för att lyckas måste de samarbeta och även passera en mängd förbjudna områden i Rileys kropp. Bland annat måste de vandra genom hennes undermedvetna och gena genom området för abstrakta känslor och bråttom är det! 

Mellan 1995-2004 gjorde Pixar animationsfilm i en helt egen liga. Toy Story (1995), Ett småkryps liv (1998), Monster Inc. (2001), mästerverket Hitta Nemo (2003)  och Superhjältarna (2004) var produktioner av högsta klass. Två år senare köptes företaget upp av Disney och under samma år hade filmen Bilar (2006) premiär, en film som var långt ifrån Pixars tidigare nivå. Om det berodde på uppköpet eller inte låter jag vara osagt men faktum är att ingen av produktionerna därefter, med undantag för Ratatouille, har kommit upp i samma klass. Fram tills nu.

Med Inside Out har Pixar skapat en briljant och nyskapande familjefilm. Tiden är sedan länge förbi när animerat ansågs lika med barnfilm och Pixar fortsätter med att göra film för alla åldrar. Det är som att filmens regissör, Pete Doctor (Monster IncUpp), har tagit den bästa humorn från sina tidigare filmerna och mixat ihop den till Inside Out. För är det något Inside Out har, är det riktigt skarp humor som tilltalar alla generationer. Från mig kom första skrattet redan efter 33 sekunder.

Det skadar inte heller att Inside Out har ett tydligt budskap om att vi måste våga känna efter mer och inte trycka undan våra känslor, även om det gäller rädsla och sorg.

Äntligen! Hatten av för Pixar. För efter Hitta Nemo är nog Inside Out Pixars bästa film.

Bäst: Roligaste karaktären är sorg. Jag älskar hennes olika uttryck filmen igenom.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL