Ice on Fire

Ice on Fire (2019)

• 1 tim 28 min
Uppdaterad 03 december 2019 kl. 18:12 | Publicerad 12 juni 2019 kl. 18:06

"Ice on Fire" uppmanar till förändring, men vem kommer att agera?

Den nya HBO-dokumentären "Ice on Fire", producerad av Leonardo DiCaprio (han agerar också berättarröst), gör mig kluven. Å ena sidan är det en informativ film om ett oerhört viktigt ämne. Å andra sidan lär dess välbekanta innehåll ignoreras av de som verkligen behöver se den.

Leila Conners
    Leonardo DiCaprio
Bild på brinnande maskiner i filmen "Ice on Fire".

Alla människor som är det minsta rationella vet om att världen står inför ett potentiellt katastrofscenario om inget görs för att bekämpa de rådande klimatförändringarna. Koldioxid släpps ut i atmosfären, is smälter, vattennivåer höjs osv. Forskare världen över är överens: vi kan inte ignorera situationen längre. Eller? För det är väl just det som vi människor gör. Trots vetskapen om vad som kan komma att hända har vi inte förändrat vårt beteende särskilt nämnvärt. I alla fall inte när det kommer till det globala perspektivet.

Den här frågan är i mitt tycke oerhört intressant. Vad är det som gör att vi, trots överväldigande bevis, hittills inte tagit tag i det största hotet mot vår civilisation? Är det girighet? Rädsla? Tyvärr är det här inget som utforskas i Ice on Fire. Istället berättas det vi redan vet, att klimatförändringarna är ett hot som ignoreras, men varför struntar filmen i att ta upp.

Greta Thunberg saknas.

Otaliga inspirerande experter och forskare får synas och förklara vad som hänt, händer och behöver göras. Men det här biter som bekant inte på världen — Al Gore och En obekväm sanning tog upp det här redan för tretton år sedan, utan märkbara resultat.

Nya innovativa metoder för att bekämpa klimatkrisen presenteras optimistiskt i filmen. Det finns alltså medel för att vi ska kunna rädda världen. Men hur ska vi lyckas? Vi behöver ju något mer, en revolution av något slag. Personen som genast poppar upp i huvudet år 2019 är självklart Greta Thunberg. Att hon inte medverkar eller ens tas upp i Ice on Fire är förbluffande. Det är som om filmen är så självsäker på att dess innehåll kommer att leda till förändring att den inte ens behöver föreslå hur det hela faktiskt ska gå till.

Regissör Leila Conners film är välmenande och DiCaprios inblandning kan såklart bidra till att fler ser filmen och blir mer utbildade, vilket är en bra konsekvens (läs mer om hans arbete för klimatet här). Däremot tror jag inte att "Ice on Fire" kommer att frälsa några klimatförnekare, och frågan jag lämnas med efter att ha tagit del av dess tydliga budskap är: vem kommer att lyssna?

För mer läsning, se vår lista över årets bästa filmer.