Recension: Hypnosen (2024) – skruvad relationskomedi går all-in

Uppdaterad 17 mars 2024 kl. 11:03 | Publicerad 30 januari 2024 kl. 21:01

Anarkistisk underhållning

När Göteborgs filmfestival visar Ernst De Geers långfilmsdebut är Filmtopps Eric Diedrichs på plats. Han tycker att det blir "roligt och skruvat" när Asta Kamma August försätts i hypnos.

Ernst De Geer
    Ernst De Geer, Mads Stegger
    Asta Kamma August, Herbert Nordrum, David Fukamachi Regnfors m.fl.

Paret Vera och André har en startup tillsammans – en app som ska främja kvinnors hälsa i utvecklingsländer. Att vara både tillsammans och att jobba tillsammans verkar gå bra, åtminstone fram till att Vera ska testa hypnosterapi för att sluta röka. Terapeuten förstår snabbt att själva rökningen inte är något problem utan snarare Veras dörrmattebeteende. Slut ögonen, räkna från tio till noll och inget blir sig riktigt detsamma igen.

Att Veras "mumbo jumbo"-session hålls precis innan paret ska på en tredagars pitch-utbildning för unga entreprenörer visar sig bli rätt besvärligt för André. Plötsligt kör hon sitt eget race och ruckar deras tidigare så trygga relationsdynamik. Galenskaperna hopar sig på varandra och allt kulminerar i en final som till och med fick de härdade kritikerna under pressvisningen på Göteborgs filmfestival att skratta högt. Inte illa.

Hypnosen
Herbert Nordrum och Asta Kamma August i "Hypnosen". Foto: TriArt Film.

Looney Tunes-anarki och svettiga neuroser

Ernst De Geers långfilmsdebut har lånat vissa element från hypnoskomedierna hypnoskomedi Office Space (1999), men använder dessa för att skapa något eget och annorlunda. Det är en relationskomedi som både utforskar hur vi påverkas av att se vår partner förändras, och hur det är att vara den som står för revolten. Att göra som en själv vill må vara befriande, men det kan också komma med ett pris.

Med sig har regissören Asta Kamma August (Bränn alla mina brev) i rollen som Vera och Herbert Nordrum (Världens värsta människa) som André – två mycket begåvade skådespelare som lyckas förkroppsliga filmens galenskap. Asta får spela på andra strängar som vi kanske inte är vana vid – hon uppvisar en sorts Looney Tunes-anarki – och Herbert visar sig vara en neurosernas mästare. Han vill så gärna passa in, göra rätt, få sitt sälj. Tragikomiskt på ett närmast Östlundskt vis. Svettigt!

Att säga för mycket om filmen fördärvar nöjet av att se den, så jag får fatta mig kort. Detta är en utmärkt komedi som förtjänar din uppmärksamhet.

"Hypnosen" har svensk biopremiär den 8 mars.