Honey Boy (2019)

Honey Boy (2019)

• 1 tim 34 min
Uppdaterad 05 januari 2020 kl. 11:01 | Publicerad 04 december 2019 kl. 20:12

Shia LaBeouf glänser i rollen som sin egen far i filmen om sig själv.

Under sin tid på ett behandlingshem skrev Shia LaBeouf ett filmmanus baserat på sin egen uppväxt. Detta resulterade så småningom i filmen ”Honey Boy” som fått sin titel efter ett av Shias smeknamn under barndomen.

Alma Har’el
    Shia LaBeouf
    Shia LaBeouf, Lucas Hedges, Noah Jupe m.fl.
Noah Jupe får tårta i ansiktet

I två parallella berättelser får vi följa Otis i olika skeden i livet. Dels vid tolv års ålder (Noah Jupe) när han precis slagit igenom som skådespelare och dels tio år senare (Lucas Hedges) när han just blivit ett av de hetaste namnen i Hollywood. Båda perioderna i hans liv präglas av hans giftiga relation till sin far. Den senare tidsperioden präglas även av droger och alkohol vilket resulterar i ett och annat besök på behandlingshem. Som en del av behandlingen skriver Otis ett filmmanus baserat på sina egna upplevelser under uppväxten.

Som ni säkert förstår är karaktären Otis egentligen Shia LaBeouf. Varför de valt att inte använda hans riktiga namn i filmen ställer jag mig lite frågande till eftersom det aldrig är någon hemlighet att det är just Shias liv som skildras i Honey Boy. Det spelar dock ingen större roll för det är inget som förstör helhetskänslan nämnvärt.

På tal om Shia så glänser han verkligen här i rollen som sin egen far. En roll som måste varit extremt svår att tackla, både på ett känslomässigt plan och rent skådespelarmässigt. Jag kan knappt föreställa mig en svårare roll att gestalta än personen som påverkat ens liv mer än någon annan, men Shia gör det som sagt med bravur. Därför är det scenerna med honom som sticker ut mest i Honey Boy, speciellt de som även involverar den unge skådespelaren Noah Jupe som även han gör en makalös insats i filmen.

Shia LaBeouf har alltid varit lite av en gåtfull skådespelare för mig, men "Honey Boy" får mig att känna att jag förstår honom lite bättre. Även fast den fokuserar på två relativt korta tidsperioder i hans liv så förstår jag att det är dessa som format honom mest som person. Jag är dock fortfarande sugen på att få veta ännu mer om hans liv, men det får väl vänta tills "Honey Boy 2".