The Third Day

The Third Day (säsong 1, avsnitt 1-5)

• 6 x 60 min
Filmtopp
27 september 2020 kl. 18:09

Jude Law gör mystiska ”The Third Day” sevärd.

Om du kan föreställa dig hur det skulle se ut om Ari Asters ”Midsommar” fick ett brittiskt kärleksbarn med TV-serien ”Lost”, så har du den perfekta beskrivningen av Jude Laws mystiska ”The Third Day”.

Dennis Kelly, Felix Barrett
    Jude Law, Emily Watson, Naomie Harris, Katherine Waterston m.fl.

Den nya brittiska TV-serien utspelar sig på den brittiska och oerhört mystiska ön Osea's Island, som faktiskt existerar på riktigt (men förhoppningsvis utan det mesta vi får se i serien). The Third Day är praktiskt taget en antologiserie i sex delar, där seriens tre första avsnitt går att se som en fristående berättelse med Jude Law i huvudrollen, medan den andra halvan istället följer Naomie Harris. Samtliga avsnitt utspelar sig dock på den, och nu säger jag det igen, mystiska ön.

Bara faktumet att ön sitter ihop med fastlandet genom en väg som är körbar några få timmar per dygn, eftersom den annars ligger djupt under vattnet när tidvattnet vänder, gör att både vi tittare och våra huvudpersoner plötsligt sitter fast på ön vare sig de vill eller inte. För att beta av de självklara ”mystiska och lite läskiga”-boxarna på checklistan för något spännande, så fungerar mobiltelefonerna oerhört knapphändigt. Internet? Knappast.

I rätt ljus visar det sig vara en nästan förtrollande vacker plats, bortsett från de många uppsprättade djuren, oförklarliga blodlämningarna och öbornas nästan sektliknande trosuppfattning, som sträcker sig åtminstone 2000 år bakåt i tiden. Allt detta får du tidigt lära dig smådelar om, men under säsongens gång fördjupas det sjuka, groteska och visuellt fantastiska genom olika ”mystiska” vändningar.

Känslan som Ari Aster lyckades ge oss som tittade på Midsommar, är många gånger skrämmande lik i The Third Day... fast samtidigt på ett helt annorlunda sätt. Under den första halvan av säsongen så är det Jude Laws karaktär Sam, som råkar hamna på ön efter att han räddat en av invånarnas liv på fastlandet. Sam är en plågad själ vars son mördades under mystiska omständigheter långt före hans besök på ön, men så fort han sätter sin fot där så är det som om han faller rakt ned i någon slags paranoid galenskap – som genom Laws skådespel blir allt mer imponerande att följa.

Vi möts även av en hel del klyschiga och förutsägbara vändningar under handlingens gång. Faktumet att jag själv lyckades ”lista ut” mysteriet redan under det första avsnittet gör nog att min egen uppskattning för själva storyn haltar en aning. Men det är ändå något speciellt med The Third Day, både när det kommer till den höga nivån på skådespelet och kameraarbetet, som ofta får en att fundera på om filmfotografen har käkat hallucinationsframkallande svampar (som garanterat växer på den verkliga ön).

Law är fantastisk och han får ett stadigt stöd genom Emily Watsons och Paddy Considines karaktärer. Serien är möjligtvis en aning för rå, groteskt och blodig för somliga, men för alla andra är The Third Day utan tvekan sevärd... sedan återstår det bara att se på vilken sida av vattendelaren du står.

För mer läsning ---> Scrolla vidare! Spana också in vår lista med de bästa serierna på HBO!