03 december 2019 kl. 11:12

The Righteous Gemstones erbjuder tafatt komik men också en riktigt fartfylld premiss.

Det första avsnittet av den nya komediserien "The Righteous Gemstones" är en blandad kompott. Å ena sidan är dialogen rätt trist, å andra sidan finns här en spännande premiss.

Danny McBride, John Goodman, Adam Devine, Edi Patterson m.fl.
Adam Devine, Danny McBride och John Goodman.
Adam Devine (vänster), Danny McBride (mitten) och John Goodman i The Righteous Gemstones. Foto: HBO Nordic.

Att se hederliga människor begå ett förödande misstag är ett återkommande dramaturgiskt inslag i såväl film som serier. Ofta är det i ren desperation som dessa karaktärer tar beslut, som kommer att försätta deras liv i en nedåtgående spiral. Ni som har sett den lysande Fargo-serien (2014-) vet att detta kan vara underhållande och spännande att bevittna.

I den purfärska The Righteous Gemstones, en originalproduktion från HBO, får vi följa den inflytelserika familjen Gemstone, som har gjort sig en förmögenhet på att predika den kristna läran i USA. I spetsen syns Eli Gemstone (John Goodman), hans två söner Jesse (Danny McBride) och Kelvin (Adam Devine) samt dottern Judy (Edi Patterson). De lever i total dekadens i sin residens där var och en av dem har egna bostäder. Betjänter förser familjen med allt de behöver.

När vi först träffar familjen har Eli, Jesse och Kelvin nyss kommit hem från att ha missionerat i Kina. Då får Jesse en video skickad till sig av en okänd avsändare, med innehåll som kan komma att skada hela familjens oklanderliga rykte. För att lösa denna utpressningssituation, kommer han att behöva ta till tvivelaktiga metoder som går rakt emot den lära som familjen predikar till tusentals åhörare varje söndag.

Fartfylld premiss men trist dialog.

Jag har sett första avsnittet och jag måste säga att jag finner premissen rätt lovande. Det är skådespelaren Danny McBride, som bevisat att han besitter god komisk tajming i filmerna Pineapple Express (2008) och This Is the End (2013), som skapat serien och även gör en av huvudrollerna.

Här har han lyckats få med sig giganten John Goodman, vars karisma är så fängslande att man helt enkelt hänförs varje gång han är i bild. Dock så har jag lite svårt för Adam Devine i rollen som en av bröderna. Det är något konstlat över hur han levererar sina repliker. Han övertygade inte i den tafatta komedin Mike and Dave Need Wedding Dates (2016) och han imponerar tyvärr inte här heller.

Kanske är Devines skådespel en bidragande faktor till att dynamiken mellan hans karaktär och Danny McBrides aldrig riktigt lyfter. Första avsnittet behandlar osämjan som råder mellan dessa två bröder. De slänger en hel del käft, men tråkigt nog blir det inte särskilt roligt. Devines och McBrides skådespel behöver ett lyft, likaså dialogen. Jag hoppas att det utvecklas i rätt riktning med seriens gång.

Som jag nämnde tidigare så dras jag dock med i handlingen. Jag är nyfiken på vad som kommer att hända karaktärerna härnäst – en härlig cliffhanger utlovas i slutet på avsnittet. Även om det finns vissa aspekter av det första avsnittet som jag är skeptisk till, så är det troligen stor sannolikhet att kvaliteten blir bättre.

För mer läsning, spana in vår intervju med Danny McBride.