The Great (säsong 1, avsnitt 1-6)

The Great (säsong 1, avsnitt 1-6)

• 8 x 60 min
09 maj 2020 kl. 16:05

”The Great” bjuder på storslagen underhållning.

Disney-ägda Hulu har utan tvekan ryckt i moderbolagets djupa plånbok och lyckats skaka loss en imponerande budget, ”The Great” ser nämligen imponerande påkostad ut i scen efter scen. Vilket i kombination med Nicholas Hoult och Elle Fannings underhållande rollprestationer visar sig vara receptet på storslagen underhållning.

Tony McNamara
    Elle Fanning, Nicholas Hoult, Adam Godley m.fl.
Elle Fanning i "The Great".

Vår handling drar igång året 1761, när Catherine åker till Ryssland för att gifta sig med Peter och bli landets kejsarinna vid hans sida. Hon förväntar sig romantik från Peter — och en möjlighet att kunna förbättra landet, som för övrigt ligger i krig med Sverige under den första säsongen. Medan hennes nya make helt vill ha arvingar och någon som är rolig när det passar honom… och annars håller käft.

Om vi hade spolat tillbaka bandet ett år så hade samma beskrivning nästan passat lika bra till Helen Mirrens Catherine the Great från ifjol. En påkostad, seriös och otroligt tråkig serie om Katarina den storas liv. När det nu blivit dags för Tony McNamaras (The Favourite) alternativa historielektion så har alla karaktärer skruvats upp till sina mest extrema och underhållande versioner av sig. Elle Fanning och Nicholas Hoult spelar genom huvudrollerna som det olyckliga kejsarparet Catherine och Peter — och den här gången blir det kostymunderhållning på hög nivå!

Med ett rappt och överdrivet (på bästa möjliga sätt) manus, får vi följa Catherine rakt in i hennes olyckliga äktenskap och liv i det ryska hovet. Delar av den verkliga historien antyds mellan raderna, men det råder ingen tvekan om att man har valt att gå en helt annan väg än tidigare adaptioner om Katarina den stora.

Bäst i serien, är ändå Nicholas Hoult som den barnslige kejsaren Peter. Han måste ha haft så otroligt kul under inspelningarna, vilket även syns i hela hans överdrivna porträttering. Men plötsligt kan både Fanning och Hoult gå från ren och skär galen underhållning, till avsevärt mörkare och mer gripande scener. Exempelvis när Fanning besöker fronten i kriget mot Sverige… och bjuder på ”fika”. Överdriven underhållning i stunden, som snabbt övergår till något helt annat och avsevärt mer seriöst.

Det bör även tilläggas att man även har lyckats få till imponerande snygga kostymer och annan produktionsmässig rekvisita. Den första halvan av säsongen känns helt klart påkostad på alla sätt. Under seriens första avsnitt sätts ribban och förväntningarna på säsongen väldigt högt — och sedan blir det egentligen mest mer av samma sak. Förhoppningsvis lyckas man lägga i en ytterligare växel i seriens andra halva, men redan nu når "The Great" fram till en klar fyra av fem.

För fler serietips, läs här!