• 8 x 45 min
17 oktober 2020 kl. 16:10

”The Good Lord Bird” bjuder på en galen historielektion

Fyrfaldigt Oscarsnominerade Ethan Hawke skriker sannolikt till sig sin första Emmy-nominering för sin roll i den delvis sanna och helgalna historien i ”The Good Lord Bird".

Ethan Hawke
    Ethan Hawke, Joshua Caleb Johnson, Daveed Diggs, Hubert Point-Du Jour m.fl.

Slaveriet i USA är en historisk skamfläck som både kan och bör diskuteras, debatteras och lyftas fram på många olika sätt. Om det är något vi har lärt oss i år, förutom att tvätta händerna, så är det att det onekligen fortfarande är ett oerhört aktuellt och känsligt ämne. På senare tid har påkostade TV-serier som Watchmen och Lovecraft Country spolat tillbaka tiden till raskravallerna i Tulsa 1921, en fruktansvärd händelse som suddats ut i många amerikanska staters historieböcker – men nu förts fram till ljuset igen, på bästa sändningstid.

The Good Lord Bird spolar tillbaka bandet ytterligare, till tiden precis innan det amerikanska inbördeskriget mellan nord- och syd-staterna vars inställning till användandet av slavar ställdes på sin kant. Här får vi lära känna den notoriske abolitionisten John Brown, en vit man som en gång i tiden ville bli präst... men som på många sätt blev gnistan som drog igång inbördeskriget i USA. Beroende på vem man frågar så kallas han idag, precis som innan han dog, antingen för en hjälte, martyr och visionär eller som en fullständig galning och terrorist.

Genom Ethan Hawkes skådespel och manus, han ligger nämligen även bakom serien som dess skapare, får vi lära känna de olika sidorna av Brown – mellan raderna av bibelverser som skriks ut under passionsfyllda tal till hurrande folkmassor i norr... samtidigt som folk flydde från hans kulor i söder, där han kallblodigt mördade alla som stod i hans väg medan han försökte befria söderns alla slavar och beväpna dem. Huruvida han lyckas med detta får du se själv.

The Good Lord Bird är ett perfekt exempel på en serie där jag egentligen skulle vilja skriva så mycket mer om vem denne mystiske John Brown faktiskt var, för troligtvis kommer du likt jag själv kasta dig över en rad historiska dokument (japp, Wikipedia) och bilda dig kring vad som egentligen är sant kring den här galna historien. Men om samtidigt vill jag inte ”spoila” hur det kommer att sluta, för den som inte har stenkoll på förspelet till det amerikanska inbördeskriget...

Istället får det räcka med ett ”avslöjande” kring att säsongen bjuder på genomgående goda skådespelarinsatser och ett fint foto som ramar in ett lika galet underhållande som fruktansvärt hemskt (på bästa möjliga sätt) manus.

Med sitt höga betyg kvalar "The Good Lord Bird" in på vår lista över årets bästa TV-serier.

För fler recensioner och tips ---> Scrolla vidare!