The Chi

The Chi (2018, Avsnitt 1)

• 10 x 60 min
Uppdaterad 09 december 2019 kl. 12:12 | Publicerad 10 januari 2018 kl. 17:01

Pilotavsnittet av "The Chi" visar på potential, men är i slutändan en blek kopia.

I den nya TV-serien The Chi som precis haft premiär på HBO Nordic får vi bekanta oss med en grupp människor i en förort till Chicago. De länkas samman av en omskakande händelse som de alla påverkas av på något sätt, men vissa mer än andra.

Lena Waithe (skapare)
    Jason Mitchell, Jacob Latimore, Ntare Guma Mbaho Mwine m.fl.
Tjejproblem på lunchen i TV-serien The Chi

Första avsnittet av "The Chi" är som en blandning av filmerna Dope och Moonlight med inslag av kultserien The Wire. Problemet är bara att den inte är alls lika bra som någon av dessa tre. Seriens första avsnitt öppnar lovande, men kvaliteten börjar tyvärr dala ganska omgående. Från att inledningsvis ha känts som en ny och fräsch TV-serie, så bjuds vi nu på scenario efter scenario som känns allt annat än nyskapande. Jag har sett det förut helt enkelt, fast bättre genomfört.

Seriens skapare verkar dessutom ha haft väldigt bråttom att berätta sin story, handlingen rusar på i ett rasande tempo. Allt som händer i första avsnittet skulle med enkelhet kunna fylla ut, om inte en hel, så åtminstone en halv säsong. Detta är ett ganska vanligt förekommande problem i just pilotavsnitt. Det vill säga att man vill klämma in så mycket som möjligt för att tittarna ska få en tydlig bild av hur hela serien kommer att bli och på så sätt locka dem att se vidare. För mig resulterar det tvärtom i att jag blir mätt på serien innan den ens hunnit dra igång på riktigt.

När det kommer till seriens karaktärer har vi ungefär samma problem jag nämnde innan. Jag sitter hela tiden och tänker saker som "han påminner väldigt mycket om den där killen i The Wire", "hon är ju precis som morsan i Moonlight" eller "är inte det där grabben från Dope" och så vidare. Bleka kopior av gamla (och nya) favoriter får mig att vilja se om dem istället för att titta vidare på The Chi.

Nu tror du kanske att detta är en katastrofalt dålig serie, men så är inte fallet. Bara tempot dras ner en aning i de resterande avsnitten och att karaktärerna ges mer tid och utrymme att utvecklas samt att vi som tittare ges mer tid att lära känna dem så har ändå The Chi potential att växa och bli bra.

"The Chi" må hittills vara en besvikelse, men året är ungt och det finns fortfarande många serier att se fram emot under 2018. Klicka HÄR för att ta del av några serier att hålla lite extra utkik efter.