Poster för Our Boys på HBO

Så bra var första avsnittet av ”Our Boys”

• 10 x 55 min
03 december 2019 kl. 11:12

Komplicerad historia med viss spänning.

2014 kidnappades och mördades tre judiska tonåringar. Ett par dagar senare mördades en palestinsk tonårig i en hämndaktion. Morden bidrog till kriget i Gaza samma år. Nu har HBO gjort en serie om händelserna. Trots en komplicerat inledning och handling ser serien ut att bli något spännande.

Shlomi Elkabetz, Johnny Arbid, Adam Gabay m.fl.

Serien Our Boys tar vid I början av händelserna 2014. Polisen får in ett samtal om en kidnappning på Västbanken. Det är tre judiska tonåringar som tillfångatagits. Ett enormt sökande och massiva TV-sända böner följer under de kommande veckorna. Samtidigt som Israel samlas och ber för de försvunna tonåringarna, börjar utredningsledaren Simon (Shlomi Elkabetz) oroas för vad reaktionen kommer bli om tonåringarna hittas döda.

Efter ett par veckor hittas tonåringarna mördade av Hamas och reaktionen är omedelbar. Folket, som tidigare samlats för att be för pojkarna, samlas åter på gatorna, men nu för att ropa efter hämnd och ”död åt araberna”. Den palestinska tonåringen Mohammed jobbar i västra Jerusalem när folksamlingarna samlas och han tvingas fly för sitt liv.

Konflikten och relationen i Israel-Palestina är inte den enklaste att förklara. Speciellt inte i en serie som till viss del handlar om annat än bara konflikten. Den mycket komplicerade bakgrunden förklaras inte, utan vi förväntas veta precis hur alla grupper (judar, muslimer, palestinier och araber) står i förhållande till varandra och vilka som hyser agg och hat mot vilka.

Allt känns väldigt äkta.

Undersöker ett lik i Our Boys.

Jag minns händelserna 2014 lite lätt och kan nätt och jämnt hänga med i vad som händer. För det går snabbt – väldigt snabbt. Många nya personer lyfts in på rullande band och det är till en början svårt att hänga med vilka som är vilka och vad alla karaktärer gör, bor och betyder. Så är det förvisso med alla nya serier, men detta påminde nästan om första avsnittet av Game of Thrones med flera grupperingar och sidor.

När karaktärerna väl sätter sig är det riktigt intressant. Dels att följa arbetet med att hitta tonåringarna, dels att följa alla karaktärers vardagar och problem. Skaparna Tawfik Abu Wael, Hagai Levi och Joseph Cedar har gjort ett gediget arbete med att få allt att kännas äkta. Miljöerna är lika kaotiska och smutsiga som man kan förvänta sig samtidigt känner man karaktärernas konstanta rädsla och ilska.

Sammanfattningsvis är ”Our Boys” väl värd en titt. Trots att det 55 minuter långa avsnittet ibland kan kännas lite långsamt och komplicerat får serien en lovande och spännande inledning.