Recension: Rain Dogs (säsong 1) – Stark premiär för nya komediserien

Filmtopp
07 mars 2023 kl. 14:03

Skruvad underhållning i Londons undre värld

I dag är det premiär för den brittiska serien "Rain Dogs". Filmtopps Eric Diedrichs vill genast trycka på "spela nästa" när det första avsnittet är slut.

Cash Carraway
    Jack Farthing, Daisy May Cooper, Ronke Adekoluejo m.fl.

Jag är nog inte ensam om att ha rätt blandade känslor till dagens överflöd av TV-serier. Den goa tiden när man såg fram emot streamingtjänsternas nästa stora satsning är mer eller mindre ett minne blott. Helt ärligt, man drunknar i ett träsk av titlar med bara några grästuvor av sevärda titlar att klamra sig fast i. Men bland all dynga sjunker även några riktiga pärlor till botten.

Den brittiska komediserien Rain Dogs riskerar att bli just en sådan, men för mig är det i skrivande stund en livboj och efter att ha sett första avsnittet vill jag direkt trycka på "spela nästa". Men i klassiskt HBO-manér får jag tålmodigt vänta till nästa vecka. Störande, men samtidigt någonstans skönt. Annars hade det varit svårt att gå till jobbet i dag.

Rain Dogs
Daisy May Cooper som Castello i Rain Dogs. Foto: HBO Max

Ohämmat grovt utan att vara särskilt vulgärt

Rain Dogs handlar om den urfattiga ensamstående kvinna Castello (Daisy May Cooper), som hankar sig fram i Londons undre värld samtidigt som hon försöker göra livet drägligt för sin charmiga dotter. Det låter kanske vare sig originellt eller särskilt kul, men på något vis är det både och. Kanske beror det på den sköna uppriktigheten i vad vi ser. Det är ohämmat grovt utan att vara särskilt vulgärt och löjligt brittiskt utan att vara en karikatyr.

Halvvägs in kliver Selby (Jack Farthing) ut. Han har nämligen muckat klart och lämnar, med stor säkerhet, fängelsets grindar redo att ta sig an sitt vardagliga skitliv som främst verkar gå ut på att snylta på morsans stålar och skaffa extracash genom att erbjuda tjänster på andra sidan av de sunkiga toaletternas glory holes. En sorts grändernas dandy, som alltid håller huvudet högt och aldrig backar från att ge någon en smäll på käften. Svår att sätta fingret på, inte minst när han överraskar med att vara lika skicklig på mandarin som att triumfera i mahjong.

Rain Dogs säsong 1

Det är oklart vilken relation de egentligen har, men Selby och Castello känner varandra sedan länge och hur mycket hon än tycks vill ta avstånd från honom står det klart att hon någonstans är beroende av honom. Tillsammans utgör de en spännande duo, som jag verkligen ser fram emot att följa. Att behöva vänta till nästa vecka känns bitterljuvt.

Det första avsnittet av "Rain Dogs" finns nu att streama på HBO Max.