Recension: Bookie (säsong 1)

Recension: Bookie (säsong 1) - underhållning från Big Bang Theory-skaparen

• 8 x 28 min
30 november 2023 kl. 08:11

Chuck Lorre, den Emmy-nominerade skaparen bakom hit-serien "The Big Bang Theory", är nu, i samarbete med Nick Bakay, aktuell med den mörka komedin "Bookie".

Chuck Lorre
    Sebastian Maniscalco, Omar J. Dorsey, Vanessa Ferlito m.fl.

Bookie följer vadhållarveteranen Danny (Sebastian Maniscalco) när den potentiella legaliseringen av sportspel i Kalifornien hotar att vända upp och ner på hans verksamhet för gott. Tillsammans med bästa vännen och före detta NFL-spelaren Ray (Omar J. Dorsey), systern Lorraine (Vanessa Ferlito) och den motvilligt reformerade knarklangaren Hector (Jorge Garcia) måste Danny kämpa med sina allt mer instabila kunder för att försöka lösa deras skulder – samtidigt som han gör ett flertal egna riskabla vad. Full av relaterade missöden berättar Bookie en mans resa för att anpassa sig till en ständigt föränderlig värld när han försöker charma och lura sig till toppen.

Allt är inte som det verkar

Efter att ha sett Bookie kan jag säga “döm inte boken efter omslaget”. Jag blev positivt överraskad av en komedi som använder sig av bland annat popkultur såsom anime och cosplay samt underrepresenterade grupper som POC och HBTQ-personer på ett komiskt sätt utan att göra narr av ämnet/personen i fråga. Tvärtom visar huvudkaraktärerna faktiskt stor mognad och respekt mot saker som för dem är nytt och som lätt kan ses som udda eller konstiga. Det är också uppfriskande att se en komediserie med teman som droger och spelmissbruk som inte bygger all sin komik på svordomar, sexism, rasism eller homofobi/transfobi.

Brookie riktar sig helt klart till en vuxen publik, men jag känner spontant att äldre ungdomar också skulle finna denna serie underhållande, inte minst för att den känns modern och aktuell i dagens samhälle, men också för att den bemöter dessa ämnen på ett respektfullt sätt. Under pilotavsnittet får vi en ganska god bild av Danny som karaktär – både hur han är som arbetsman, vän, och familjeman – och även om avsnittet bara ger en hint av den överhängande historien ser jag fram emot att ta del av nästa avsnitt. Om än bara för att få se mer av Dannys och Rays vänskapsrelation.

"Bookie" finns nu att streama på HBO Max. För mer läsning, se vår lista med alla nya filmer och serier som släpps på HBO Max i december.