"Mayans M.C." saknar en karismatisk huvudrollsinnehavare.

"Mayans M.C." är en spinoff till den populära serien "Sons of Anarchy". Dessvärre känns det första avsnittet ganska blekt. Mycket beror på att EZ, vår nya antihjälte, är en rätt tråkig typ.

Elgin James, Kurt Sutter (skapare)
    JD Pardo, Clayton Cardenas, Edward James Olmos, Sarah Bolger, Michael Irby, Emilio Rivera, Robert Patrick m.fl.
JD Pardo, som spelar huvudrollen i Mayans M.C.
JD Pardo som "EZ". Foto: HBO Nordic.

Mayans M.C. handlar om det mexikanska MC-gänget Mayans, som ibland var rivaler och ibland allierade till gänget i Sons of Anarchy. EZ (Pardo) är en prospekt, som kan liknas vid MC-gängens motsvarighet till en AT-läkare; han får göra grovgörat, men får inte vara med och bestämma. Med i gänget är även hans bror Angel (Cardenas). De hamnar mitt i en konflikt mellan kartellen de arbetar för och en mystisk mexikansk rebellstyrka.

"Mayans M.C." är en serie där merparten av karaktärerna är mexikaner. I första avsnittet får vi träffa ett mexikanskt MC-gäng, en mexikansk kartell-ledare, en mexikansk läkare och en mexikansk slaktare. Efter de senaste årens diskussioner om whitewashing känns detta som ett någorlunda fräscht grepp.

Mayans M.C. är alltså en spinoff på Sons of Anarchy. Robert Patrick, som spelade en av ledarna för en avdelning av Sons of Anarchy, gör en kort cameo. Katey Sagal, som spelade Gemma, dyker också upp för ett ögonblick. Den främsta kopplingen till föregångaren kommer dock i form av Emilio Rivera, som upprepar sin roll som Alvarez, en av ledarna för Mayans. I pilotavsnittet läggs en hel del fokus på att etablera att detta inte är en direkt fortsättning på Sons of Anarchy, att lösgöra sig från sin föregångare. De lyckas göra detta och de som inte har sett Sons of Anarchy kommer inte ha några som helst problem med att hoppa rätt in i Mayans M.C.

Samtidigt riktar sig serien till en redan etablerad publik. Precis som i Sons of Anarchy, målas en komplex undre värld upp, med gäng som har sköra allianser och dödliga rivaliteter. Denna aspekt är första avsnittets största styrka. Problemet är att en jämförelse mellan Mayans M.C. och Sons of Anarchy också gör det väldigt tydligt att Mayans M.C. inte har någon Jax Teller.

Jax Teller var en utmärkt antihjälte, då han aktivt reflekterade över hur destruktiv hans livsstil var. Han slets ständigt mellan sin lojalitet till klubben och sin önskan om att kunna ge sina barn en mer stabil miljö. Han spelades av Charlie Hunnam, som var en av de mest karismatiska skådespelarna i serievärlden under sina sju år i rollen och en av huvudorsakerna till seriens framgång (det skadar inte heller att Hunnam är en rätt attraktiv herre).

Charlie Hunnam som Jax Teller i Sons of Anarchy
Charlie Hunnam som Jax Teller. 100% karisma. Foto: FX.

Jag säger inte att jag skulle vilja ha en till Jax Teller. För det finns bara en Jax Teller. Men EZ, antihjälten i Mayans M.C., är… bara där. Det finns ingen komplexitet, inget djup, ingen karisma. Det finns inget med honom som intresserar mig.

Och då är ju frågan varför jag ska fortsätta titta.

För mer läsning, se vår lista över årets bästa serier. Sidan uppdateras med jämna mellanrum så du alltid kan hitta nya tips.