Here and Now

Here and Now avsnitt 1-4

Uppdaterad 05 december 2019 kl. 10:12 | Publicerad 09 februari 2018 kl. 18:02

Skaparen av Six Feet Under är tillbaka i toppform.

Alan Ball, skaparen av härligt djupa och skruvade Six Feet Under är tillbaka i högform med Here and Now. Detta är en serie som utforskar frågor om etnicitet, sexualitet, kärlek, familjerelationer och mental hälsa. Kort sagt har Ball gjort en TV-serie om livet. Av de fyra första avsnitten att döma kan detta bli minst lika bra som kritiker- och publik-hyllade Six Feet Under.

Alan Ball (skapare)
    Holly Hunter, Tim Robbins, Sosie Bacon, Jerrika Hinton, Raymond Lee, Daniel Zovatto, Peter Macdissi m.fl.
Holly Hunter i Here and Now

Familjen Bayer-Boatwright bor Portland, Oregon. Mamma Audrey (Hunter) är en före detta terapeut, som numera driver en välgörenhetsorganisation ämnad att hjälpa ungdomar att släppa sina fördomar och komma varandra närmare. Pappa Greg (Robbins) är filosof. Tillsammans har de fyra barn, tre adopterade och ett biologiskt.

Ashley (Hinton) är adopterad från Liberia och driver ett eget företag. Duc (Lee) är adopterad från Vietnam och är en slags motivationsterapeut, som menar att disciplin är vägen till välbefinnande. Ramon (Zovatto) är adopterad från Colombia och jobbar som dataspelsdesigner. Kristen (Bacon), det biologiska barnet, är yngst och går fortfarande i high school, där det råder spänningar mellan olika ungdomsgrupperingar. Vi får även följa terapeuten Farid Shokrani (Macdissi), som kämpar med sitt traumatiska förflutna och sin ilska mot allt som är relaterat till islam, vilket blir än mer problematiskt av det faktum att hans fru och son är praktiserande muslimer.

Vi befinner oss mitt i en gyllene era för TV-serier, när fler och fler serier släpps. Många satsar hårt på lätt sammanfattade koncept. The Flash handlar om superhjälten som är världens snabbaste man. Westworld handlar om en nöjespark där besökarna kan leva ut sina vildaste fantasier, inklusive att mörda parkens animatroniska invånare.

Here and Now har ett lite mer lågmält koncept. Den handlar om en familj där tre av barnen är adopterade från olika delar av världen och ett är biologiskt. Men detta är egentligen bara grunden som serien står på för att berätta historier om, ja, livet. En familj som består av människor från så vitt skilda bakgrunder kan tyckas vara receptet för någon sorts utopi. Men sanningen är att denna familj har i princip samma problem som vilken annan familj som helst.

Daniel Zovatto i Here and Now

Mycket av TV-serien handlar om psykisk ohälsa. Det hela börjar med att Ramon drabbas av hallucinationer, som kan vara tecken på psykos eller schizofreni. Pappan kämpar med depression, vilket han inte försöker dölja när han säger emot vad han har skrivit i den bok som gjort honom känd. Duc är nästintill tvångsmässigt disciplinerad, vilket inkluderar att leva i celibat. Men är han verkligen så välmående som han uppger sig att vara?

Here and Now är genomgående välskriven med intelligent och trovärdig dialog. Vi får följa karaktärerna i deras vardagskriser, där känslorna kommer till ytan. Det känns inte vidare konstigt att människor uppfostrade av en filosof och en terapeut skulle prata som de här människorna gör.

Skådespelarinsatserna är fantastiska. TV-serieformatets numera upphöjda status gör att vi får se kritikerhyllade skådespelare som Holly Hunter och Tim Robbins i huvudrollerna. Och de är precis lika bra som förväntat utan att Ta för mycket plats. Precis som i andra serier av Alan Ball, ger Here and Now hela ensemblen lika mycket utrymme. Det enda problemet är egentligen att ensemblen är lite för stor.

Jerrika Hinton och Sosie Bacon i Here and Now

Den enda jag känner igen utöver Hunter och Robbins är Jerrika Hinton, som tidigare hade en roll i Grey’s Anatomy, där hon var med i flera år utan att ha särskilt mycket vettigt att göra. Här får vi verkligen se hennes bredd som skådespelare. Kemin mellan henne och Lee, som spelar hennes bror, fungerar bra för att lyfta fram karaktärernas styrkor och brister.

Alan Ball är nog annars mest känd för att ha skapat Six Feet Under, en serie om både livet och döden, som utspelar sig på en begravningsbyrå ledd av två bröder med högst problematiska privatliv. När Six Feet Under lades ner gick Alan Ball över till att vara showrunner för True Blood. Six Feet Under och Here and Now handlar om livet, där saker som ras, sexualitet, kärlek, familjerelationer och mental hälsa är centrala. True Blood handlade om sex och vampyrer. Och vampyrer som har sex.

Med Here and Now känns det som att vi fått tillbaka vår gamle Alan Ball, som berättar enkla historier, men med ett sådant djup att det alltid känns som att vi får ta del av något speciellt. Även när det är något så enkelt som en fyra-årings kalas i parken.