Den nya serien Feud: Bette and Joan ses på HBO Nordic. Foto HBO.

TV-serie: Feud: Bette and Joan

Distributör: FX/HBO Nordic

Skapare: Ryan Murphy, Jaffe Cohen, Michael Zam

Med: Jessica Lange, Susan Sarandon, Judy Davis m.fl.

Genre: Drama

Ryan Murphy har under de senaste åren vuxit fram som antologiseriernas frälsare. En antologiserie, för den oinvigde, är enkelt förklarat en TV-serie där varje säsong är fristående från den föregående - ett slags paket av mini-serier under samma tema*. Ryan Murphy har nu skapat sin tredje antologiserie tillsammans med den amerikanska TV-kanalen FX. Han har tidigare skapat American Horror Story, där varje säsong haft ett skräcktema, samt American Crime Story vars första säsong handlade om O.J. Simpsons historiska rättegång. Nu är Ryan tillbaka med den nya serien Feud: Bette and Joan.

Den första säsongen av flera handlar om Hollywoodgiganterna Bette Davis och Joan Crawford, som under inspelningen av Vad hände med Baby Jane (1962) gjorde allt för att sabotera för varandra och visa vem som var filmens verkliga stjärna.

Till sin hjälp har Ryan Murphy lånat in två av TV-världens främsta skådespelerskor; Susan Sarandon (Davis) och Jessica Lange (Crawford). Den som kan sin Hollywood-historia kommer se flera historiskt kända namn flimra förbi och få nytt liv under säsongens gång. Några som får särskilt stor plats i första avsnittet är studiobossen Jack Warner (Stanley Tucci), regissören Robert Aldrich (Alfred Molina) och skvallerpressens drottning Hedda Hopper (Judy Davis).

Susan Sarandon som Bette Davis och Jessica Lange som Joan Crawford. Foto: Suzanne Tenner/FX

Det första avsnittet låter oss tittare inledningsvis lära känna Crawford och Davies på tu man hand, detta för att vi ska förstå de bakomliggande orsakerna till den kommande fejden. Kort och gott; i Hollywoods ögon har de båda Oscarsvinnarna passerat sina respektive bäst före-datum och får inte längre några roller. Ingen gör filmer för äldre skådespelerskor, de roller som möjligtvis går att få är kortare inhopp som någons mormor. Crawford letar därför själv fram en skräckbok om två äldre systrar som hon lyckas övertyga regissören Robert Aldrich att spela in genom att föreslå Bette Davis i rollen som den andra systern. De båda skådespelerskorna är beroende av varandra för att få filmen gjord, men ingen av dem vill stiga ner från sin tron - och de vill verkligen inte dela på den. Vem är egentligen filmens största stjärna?

Feud är berättad på ett sätt som tar vara på den feministiska och åldersdiskriminerande kamp de båda skådespelerskorna stod inför. Det är också tydligt att Ryan Murphys tidigare succéer hos FX har gjort att de öppnat upp pengapåsen rejält; skådespelet, fotot och kostymerna är av högsta klass. Det är utan tvekan en serie som lär bjuda på ett stort antal fantastiska scener, men i det första avsnittet lyser dessa dessvärre ännu med sin frånvaro. Murphys tidigare projekt hos FX har alla lyckats kamma hem fina skådespelarpriser. Nu senast på Emmygalan där O.J. Simpson-casten kammande hem pris efter pris. Jag blir förvånad om han inte lyckas krama ur ett gäng nomineringar även ur Feud. Men där är vi inte än. Med piloten ur vägen gör jag mig nu redo att ta del av resten av säsongen och hoppas att de kommande avsnitten blir så bra som det första avsnittet får mig att tro.

Du hittar det första avsnittet hos HBO Nordic redan nu och varje måndag dyker ett nytt avsnitt upp.

För den som gillar vad den ser och hoppas på mer. Anledningen till varför Feud inte har fått Ryan Murphys sedvanliga "American insert-topic-here Story"-namn har redan offentliggjorts - nästa säsong är beställd och vi kommer då att ta oss till Storbritannien för att få ta del av Feud: Charles and Diana.

*Det finns också antologiserier av typen 'Black Mirror' och 'Easy' hos Netflix, där varje enskilt avsnitt inom en och samma säsong är fristående från varandra.

TIPS: Lyssna på Karina Longworths avsnitt om disputen mellan Bette David och Joan Crawford