Fantastic Friends (säsong 1)

Fantastic Friends (säsong 1)

• 6 x 50 min
  • Dokumentär
10 juli 2022 kl. 14:07

Bröderna Phelps bjuder på spännande resor

James och Oliver Phelps är två namn som många kanske inte känner igen först. Men många känner nog igen bröderna Fred och George Weasley från Harry Potter-filmerna. Nu får bröderna rampljuset i HBOs nya reseprogram.

Daniel Sharp
    James Phelps, Oliver Phelps, Maisie Williams, Bonnie Wright, Evanna Lynch m.fl

I serien "Fantastic Friends" får vi åka med på resor över hela världen tillsammans med bröderna James och Oliver Phelps. På träffar vi även deras vänner, som också är välbekanta kändisar. Vi får bland annat åka med Bonnie Wright, som spelade Ginny Weasley i Harry Potter, och Maisie Williams, som spelade Arya Stark i Game of Thrones. Det är personer som bröderna känner sedan tidigare och som haft liknande karriärer som tvillingbröderna.

På resorna, som bland annat tar oss till Island, Irland och St. Lucia upptäcker bröderna och deras vänner så mycket av länderna. Här blandas naturupplevelser med spännande aktiviteter från hav till grottor. Samtidigt lär guider och experter oss om länderna, deras kultur och historia. Självklart varvas detta med tvillingbrödernas rappa humor och kommentarer. Precis som i Harry Potter.

Intessanta resor, men magin uteblir

Det är egentligen både märkligt och självklart att Phelps-bröderna nu har fått en egen reseserie på HBO Max. Märkligt då bröderna inte direkt är förknippade med resor, mer än till Hogwarts. Samtidigt är det självklart då brödernas kemi och varma personligheter bör vara perfekta för ett lättsamt reseprogram som Fantastic Friends. Till viss del funkar det lika bra som förväntat, men till viss del är det också något som skaver och gör att serien inte riktigt håller hela vägen.

Det som gör att bröderna är så charmiga, roliga och underhållande är deras rappa kommentarer och konstanta "banter". Ibland är det nästan som att bröderna inte har kunnat gå ur rollerna som Fred och George, utan fortsätter med Weasley-brödernas kvicka humor och sarkasm. Det är nämligen något som är närvarande när bröderna är tillsammans i serien. Dock är det lite mer krystat och framtvingat här än vad det är i Harry Potter. Speciellt vad gäller seriens många voice overs, så blir de inte alls lika roliga förtjusande som manusförfattarna tänkt sig. Det skär sig helt enkelt.

I grunden är det här en rätt trevlig serie att titta på och drömma sig bort till. Men mycket mer än så är den inte. Den är lite småkul ibland, men stoppas av krystade skämt. Vissa av vännerna ser dessutom inte ut att vara jättetaggade på att faktiskt vara med i serien och bjuder inte till lika mycket som man kunde hoppats. Samtidigt känns bröderna lite obekväma med allt rampljus och hade nog mått bra av att vara i sidan av en tredje programledare i serien.

För den som gillar Harry Potter och magi är detta fel serie. Även om två Weasleybröder leder den så finns här inte särskilt mycket magi, trots att många av platserna som besöks verkar var helt magiska. James och Oliver Phelps gör ett helt okej jobb som reseprogramledare, men kommer inte ut till sin fulla rätt eller potential. Förhoppningsvis kan bröderna växa in i rollen i en andra säsong.