Avenue 5 (säsong 1)

Avenue 5 (säsong 1)

• 8 x 30 min
  • Science Fiction, Komedi
Uppdaterad 14 januari 2020 kl. 12:01 | Publicerad 12 januari 2020 kl. 20:01

”Avenue 5” tar oss ut i rymden för en ny arbetsplatskomedi

Den Oscarsnominerade manusförfattaren och ”Veep”-skaparen Armando Iannucci är tillbaka på HBO med ännu en komediserie. Denna gången med ”Avenue 5”, som tar oss in i en inte allt för avlägsen framtid i vilken det är möjligt att åka på rymdkryssningar.

Armando Iannucci
    Josh Gad, Hugh Laurie, Zach Woods, Adam Pålsson, m.fl.

Likt Iannuccis superhyllade och flerfaldigt Emmyvinnande HBO-serie Veep, så går det allt annat än bra för våra huvudrollsinnehavare i hans nya serie. Hugh Laurie (House) hade en av de större birollerna i Veep men tar nu över som kapten Ryan Clark, i huvudrollen.

Handlingen kretsar kring besättningen och passagerarna på rymdkryssaren Avenue 5, som tar rika människor på en tur genom vårt planetsystem med hjälp av ny teknik och planeternas och deras månarnas dragningskrafter. Eller, det är åtminstone ungefär så jag tror att det fungerar.

Oavsett vilket så vet jag ungefär lika mycket som besättningen, eftersom det allra mesta verkar gå på ”autopilot” i framtiden. När Avenue 5 av en viss anledning hamnar ur kurs så innebär det plötsligt att den korta rymdfärden förlängs med flera års tid. Vi får även till viss del följa företaget som äger rymdkryssaren, hemma på Jorden, i deras försök att hitta en lösning på problemet med att ha slarvat bort sina passagerare ute i rymden.

Själva grunden till vår nya komedi låter kanske väldigt sci-fi-tung, men för den som förväntar sig en massa spännande sci-fi-element till vår story kommer troligtvis att bli ganska besviken. För Avenue 5 är i grund och botten en arbetsplatskomedi, likt Veep eller Silicon Valley, där vi får följa ett gäng arbetskamrater som hamnar i en situation de inte är vana vid... vilket öppnar upp för den komiska delen av serien.

För den som är van vid Iannuccis typ av humor och gillade Veep så kommer Avenue 5 med största sannolikhet också falla en i smaken. Utöver Laurie som redan bevisat sina komiska förmågor i otaliga andra serier, så skiner talangen även i Silicon Valleys Zach Woods lika starkt. För oss svenskar kan det också vara kul att se Adam Pålsson (Innan vi dör) skymta förbi i scenerna på bryggan i rymdkryssaren.