• 1 tim 30 min
  • Thriller
Uppdaterad 07 december 2019 kl. 10:12 | Publicerad 02 januari 2016 kl. 18:01
    Mårten Klingberg
    Mikael Syrén
    Peter Haber, Mikael Persbrandt, Måns Nathanaelson m.fl.

Någon bryter sig in i journalisten Jakobs hem och några få minuter senare är han misshandlad till döds. Grannen, den gamla damen våningen under, blir huvudvittnet till händelsen. Hon både hörde vad som hände och fick en skymt av mördaren i trapphuset. Beck-gruppen får fallet på sitt bord och ganska snabbt inser dem att Jakob tidigare blivit hotad av högerextremister.  Finns det en koppling?

Gunvald får uppdraget att förhöra huvudvittnet och beger sig till den gamla damens lägenhet. Det han snart kommer blir varse om, är att gärningsmannen också är intresserad av ett samtal. Fallet får en fruktansvärd vändning och plötsligt står mycket mer på spel än att hitta journalistens mördare. Martin Beck och hans kollegor står kanske inför sitt mest känslomässiga fall någonsin.

Recension: Gunvald (2016) - sista filmen med Persbrandt

Det är ingen spoiler att filmen Gunvald är Mikael Persbrandts sista film i Beck-Serien. Trettioen filmer blev det totalt och visst kan man förstå att inget vara för evigt. Det jag däremot inte kan förstå är varför hans karaktär inte fick ett bättre och värdigare avslut. Utan att avslöja för mycket valdes den absolut snabbast tänkbara lösningen. Möjligen hade inte manusförfattaren större utrymme för att kunna göra något annorlunda. Tips: De tre bästa beck-filmerna med Haber & Persbrandt

Måns Nathanaelsons polis forsätter att få allt mer utrymme i filmserien och denna gången är hans karaktär, Oskar Bergman, bitvis riktigt intressant att följa. Tittaren hinner också bygga en relation till en av berättelsen ”bad guys”, som skall visa sig ha en koppling till journalisten Jakob. En bekantskap som skänker ett visst intresse till intrigen.

Annars är Gunvald tyvärr ännu en ny dussinfilm i mängden. Ska det bli ytterligare trettioen filmer i serien behövs, igen, en ny injektion av energi och nytänk. Kanske blir norrmanen, Kristofer Hivju (Turist, Game of Thrones), lösningen på detta när han gör entré i nästa film.

Bäst: När Måns Nathanaelson lackar ur på en strippklubb.