• Drama, Romantik
Uppdaterad 06 december 2019 kl. 23:12 | Publicerad 22 november 2017 kl. 18:11
    Francis Lee
    Francis Lee
    Josh O'Connor, Alec Secareanu, Ian Hart, Gemma Jones m.fl.
Från "God's Own Country" av Francis Lee. Två män står på varsin sida av en stenmur.

Johnny (Josh O'Conner) bor med sin pappa (Ian Hart) och farmor (Gemma Jones) på en bondgård i Yorkshire. Pappan har nyligen drabbats av en stroke och har numera begränsad rörlighet, vilket har ökat arbetsbelastningen för Johnny. Han jobbar hårt men får aldrig annat än utskällningar och klagomål från sin familj. I hopp om att finna glädje och tröst vänder han sig ofta till alkoholen och hemliga engångsligg med andra unga män.

Men när våren kommer och deras får snart ska få nya lamm behövs förstärkning på gården. Mot Johnnys protest anställs den rumänska migranten Gheroghe (Alec Secareanu). Han är en duktig arbetare, men Johnny ser honom bara som ytterligare ett irritationsmoment i hans gråa och glädjelösa vardag. Men när de båda måste spendera några dagar ensamma med fåren ute på slätterna tänds plötsligt en gnista mellan männen. Det blir början på en passionerad kärleksrelation som ger Johnny den livsglädje han har saknat så länge.

Men kärlek är inte alltid enkelt. Ute på landsbygden måste männen dölja sin romans för utomstående, så väl som för Johnnys familj. Homosexualitet är något som de äldre generationerna har svårt att acceptera och Gheroghes etniska bakgrund gör inte saken enklare. Det hela blir en kamp i våga lyssna på sitt hjärta och möta de hinder och utmaningar som livet kan komma att ställa dig inför.

Från "God's Own Country" av Francis Lee. Två män ligger ner med ansiktena nära varandra.

God's Own Country är en vacker kärlekshistoria mellan två män som letar efter sin plats i livet. Medan Johnny känner sig fängslad i sin tillvaro vill Gheroghe inget annat än att hitta en lugn plats där han kan leva fritt från den rasism och de fördomar han är van vid. Francis Lee lyckas väldigt skickligt först bygga upp en grå, dyster och mulen atmosfär, för att sedan vända det till en hoppfull, romantisk saga om kärlekens fantastiska förmåga att kunna förändra ett helt liv.

Francis Lee berättar i God's Own Country en stark och gripande historia om kärlek, mod och sårbarhet. Den skickliga regin kombinerat med välspelade karaktärer och idylliska miljöer ger oss en av årets finaste romantiska filmer som träffar rakt i hjärtat. Filmen kvalar in på vår lista med årets bästa filmer. Bortsett från en del klassiska klyschor så lyckas handlingen vara väldigt originell. Ärligheten bakom känslorna, både de dystra och de ljusa, ger filmen en unik äkthet som ofta saknas i romantiska filmer.