Recension: Ghostbusters: Frozen Empire (2024)

30 mars 2024 kl. 18:03

Varför kämpar man för att hålla "Ghostbusters" vid liv?

"Ghostbusters: Frozen Empire" är för det mesta en helt blank filmupplevelse som är svår att motivera köpet av en biobiljett till.

Gil Kenan
    Gil Kenan, Jason Reitman
    Paul Rudd, Kumail Nanjiani, Finn Wolfhard, Bill Murray, Dan Aykroyd, Ernie Hudson m.fl.

I "Ghostbusters: Frozen Empire", återvänder familjen Spengler till den plats där deras äventyr började – den legendariska brandstationen i New York. Tillsammans med det ursprungliga Ghostbusters-gänget går de samman för att utforska ett hemligt forskningslabb som tar spökfångandet till nya höjder. Men när en antik artefakt frigör en ond kraft, måste både de gamla och nya spökjägarna förena sina krafter för att skydda sitt hem och rädda världen från att drabbas av en ny istid.

"För långsam för att komma till liv"

De trailers som släppts lovar mycket fart och fläkt, men den nya satsningen är krypande i sin takt och tar betydligt mer tid på sig att sätta sin ton än vad de tidigare filmerna har gjort. En timme in är det inte mycket som uträttats förutom att vi fått följa med i ett par mindre engagerande spökjakter, ställts inför någon filosofisk fråga om hur det skulle vara att själv leva som spöke, och återsett Bill Murray, Dan Aykroyd och Ernie Hudson i vad som är ytterst mediokert underhållande scener med de tre 70-plussarna.

Nej, Frozen Empire är för långsam för att de skämt man försöker få till ska komma till liv på riktigt. Förutom någon enstaka skön blinkning till originalet från 1984 så finns det inte mycket som lockar till så mycket som ett fniss.

"Mest imponerande är hur fräsch Ernie Hudson är"

Men trots att den saknar humor, så är "Frozen Empire" inte helt charmlös. Det märks framför allt att man haft kul med att ta fram de många spökkreaturerna. Det finns även tillräckligt mycket ambition och läckerheter – filmen är verkligen skitsnygg – för att man ska palla stanna kvar. Man lyckas även sätta ett par av de spännande sekvenserna. Men det som är mest imponerande är förstås hur löjligt fräsch Ernie Hudson är för att vara närmare åttio år gammal.

Under sin andra halva hittat berättelsen mer driv, men det når inte hela vägen fram. Karaktärerna vi följer är för många och huvudskurken för ointressant. I slutändan så varken gillar eller ogillar jag "Ghostbusters: Frozen Empire". Lika mycket som humorn och farten saknas finns det ett tekniskt hantverk att också uppskatta. Varför man envisas om att hålla filmserien vid liv, trots att den inte varit bra på så många år, förblir ett mysterium.