Gaming the Real World (2016)

• 1 tim 13 min
  • Dokumentär
Sebastian Hansson
Uppdaterad 09 december 2019 kl. 13:12 | Publicerad 23 september 2017 kl. 19:09

I "Gaming the Real World" ställs frågan om spel kan förändra världen

Med "Gaming in the Real World" vill Anders Eklund uppmärksamma oss om det arbete som bedrivs runtom i världen för att skapa bättre städer med hjälp av dator-och TV-spel. Tanken bakom filmen – att resa frågan om spel kan förändra världen – är god, men resultatet platt.

Anders Eklund
    Emil Andersson, David Bergström, Biayna Bogosian m.fl.
Ett vattendrag och byggnader. Allt uppbyggt i spelet Minecraft

Som flitig spelare och ägare av på tok för många spelkonsoler var det med spänd förväntan jag såg fram emot Gaming the Real World. Dokumentären handlar om hur tre spel används eller kan användas för stadsplanering runtom i världen, eller som en djup berättarröst dikterar ut i filmens inledning: "Could video games be used to change the world around us?". Stor frågeställning, minsann.

De spel fokuset ligger på är den svenska succén Minecraft där spelaren med enkla block kan skapa monumentala världar, Cities: Skylines och Block’hood – två spel som simulerar stadsplanering och byggnader à la Sim City. Varje spel har fått sin egen berättelse. Cities: Skylines fokuserar på hur en ny stadsdel av Stockholm kan marknadsföras via spelet. Block’hood-berättelsen om en kämpande spelskapare som vill få sitt spel uppmärksammat och publicerat. Det spel som får allra mest tid är Minecraft. Här får vi främst följa Lydia Winters, "Brand Director" på Minecraft, och hennes resande jorden runt för att följa upp olika projekt där Minecraft har använts som verktyg för att låta lokalbefolkningen omskapa sina trångbebodda städer.

Historierna är i grund och botten väldigt intresseväckande, men i dokumentärfilm behövs det tydligare driv i ett mål som skall uppnås. Tyvärr saknar jag spänningen i Gaming the Real World, som mer känns som en redogörelse för hur bra vi kan använda oss av spelen. Problemfria berättelser är sällan tillfredsställande, oavsett budskap. Dokumentären är 73 minuter lång men i efterhand känns det som att mycket hade kunnat sammanfattats på betydligt kortare tid utan att tappa substans. Det hade varit intressant att få höra en eventuell motståndarsida eller ett större fokus på de motgångar som projektet stött på. Det anas en spänning i Block’hood och Cities: Skylines-historierna, men deras del av filmen krymper och resultatet summeras ihop med ett par meningar mot slutet. Snopet. Trots så stora ord inledningsvis.

Det ges dessutom ganska stort utrymme för Lydia Winters. Filmen spenderar en lite bortkastad stund på att förklara hennes resa från streamerkändis till världsvan globetrotter. Jag kan delvis förstå poängen att inkludera det, men i relation till filmens syfte känns hennes bakgrund ganska irrelevant. Det är en historia som ger intrycket av att Gaming the Real World egentligen vill vara en fullblodsdokumentär om Minecraft.

Jag begär inte alltid att komma överens med en dokumentär, men jag begär i alla fall att bli lite engagerad. Tyvärr uppstår aldrig riktigt den känslan under Gaming the Real World, trots att jag i grund och botten är fascinerad av det som visas upp. Ja, spel kan förändra världen men det svaret ges också ganska omedelbart i dokumentären. Om det är något jag tar med mig är det att regissör Anders Englunds nästa projekt borde bli en Minecraft-dokumentär.

Filmtopp har under årets gång sammanställt en lista över de bästa filmerna 2017, som vi varmt rekommenderar om du söker samtida filmtips.