Uppdaterad 14 januari 2020 kl. 14:01 | Publicerad 19 december 2019 kl. 14:12

Storslagen och magisk uppföljare.

Sedan första "Frost" kom under vintern 2013 har både barn och vuxna sjungit sånger som "Let it go" och trollbundits av den magiska berättelsen. Nu är det dags för mer magi och fler episka sånger.

Chris Buck, Jennifer Lee
    Chris Buck, Jennifer Lee, Marc Smith
    Annika Herlitz, Mimmi Sandén, Sebastian Karlsson, Nassim Al Fakir m.fl.

En mystisk röst i fjärran håller Elsa vaken om nätterna och lockar henne till en förtrollad skog utanför Arendal. En skog deras pappa tidigare har berättat om. Den förtrollade skogen, och den ogenomträngliga dimman som täcker den, döljer många frågor. Tillsammans med sin syster Anna, Kristoffer, snögubben Olof och renen Sven beger sig gruppen dit för att ta reda på mer.

Väl framme i skogen upptäcker Elsa att allt inte riktig står rätt till. Att skogen både är i fara, och är en farlig plats. Samtidigt växer hennes magiska krafter och hon tvingas kämpa för att rädda sig själv, sina nära och hela området.

"Frost 2" bjuder på extra allt.

Första filmen med Anna, Elsa och alla andra härliga karaktärer var en film med mycket magi och många sånger. Uppföljaren har precis allt som den första filmen hade, men mer. Magin är ännu mer magisk, sångerna ännu mer storslagna och skratten duggar ännu mer tätt. Dessutom är handlingen i Frost 2 djupare, starkare och har ett visst mörker som den första inte hade. Det är med andra ord en film som följer upp sin föregångare på ett ypperligt sätt.

Alla som såg Frost minns säkert den omåttligt populära låten Let it go (Slå dig fri på svenska). Det är tydligt att filmens kompositörer har jobbat hårt för att få till en ny klassiker till sing along-kvällarna. Det lyckas man med, verkligen. Jag kan se flera sånger som barn och vuxna mycket väl kan komma att sjunga i flera år framöver. Under en sång kommer jag till och med på mig själv med att tvinga tillbaka ett par tårar, bara för att låten var så stark. Ni märker nog vilken jag pratar om.

Om det är något som Disney verkligen är proffs på, så är det att skapa bra och underhållande karaktärer som man känner för. Frost 2 är inget undantag. Även om det ibland kan vara lite väl många karaktärer på pappret så äbalanseras samspelet fint och alla får skina. Den som kanske skiner mest av alla i Frost 2 tycker jag nästan är den älskvärda snögubben Olof. Vilken charmör.

Sammanfattningsvis tycker jag att "Frost 2" har allt som första filmen hade, och ännu mer. Det är en härlig uppföljare och en film som jag är övertygad om att stora som små kommer att tycka om.