• 1 tim 41 min
  • Drama, Western
Uppdaterad 05 december 2019 kl. 11:12 | Publicerad 03 juni 2015 kl. 14:06
    David Oelhoffen
    David Oelhoffen, Antoine Lacomblez, Albert Camus (förlaga)
    Viggo Mortensen, Reda Kateb m.fl.

Regissör David Oelhoffen har till sin andra långfilmFar From Men, skrivit om Albert Camus novell L’Höte till ett långfilmsmanus. Dessutom har han lyckats få rocklegenden Nick Cave att skriva filmens soundtrack. Som Nick Cave-fan var jag minst sagt nyfiken på vad Oelhoffen hade kokat ihop.

Året är 1954. Algeriet har påbörjat ett frigörelsekrig mot Frankrike och algeriska rebellstyrkor gör livet hårt för fransmännen. Den före detta soldaten Dabu (Mortensen) försöker numera att leva ett enkelt liv som fransklärare i en liten algerisk ökenby. Men hans tillvaro vänds upp och ned när han en dag blir tvingad till att frakta kusinmördaren Mohammed (Kateb) till en närliggande stad, där Mohammed ställas inför rätta. Staden ligger bara en dagsfärd ifrån byn, men öknen har blivit en farlig plats nu när kriget har rullat igång. Frågan är om de någonsin kommer att nå staden levande.

Viggo Mortensen i "Far from Men"

Trots att upplägget är spännande är filmen inget mer än en medioker westernfilm. Dabu och Mohammeds resa är kantad av klichéer och går långsamt på tomgång utan någon större dynamik. Filmens behållning är de häftiga ökenlandskapen och Mortensens skådespel. Han gör som alltid en bra insats. Dock kan jag inte undgå att tycka att det är tråkigt att han börjar bli så typecastad i rollen som våldsam men moralisk ensamvarg. Visst, det är en tacksam roll, men Mortensen har mycket mer att ge.

Nick Cave och hans vapendragaren Warren Ellis tidigare filmmusik har varit riktigt vass, speciellt soundtracket till The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford som i mitt tycke tillhör ett av filmhistoriens främsta. Tyvärr var deras musik denna gång, precis som så mycket annat med filmen, relativt intetsägande. Musiken fyller sin funktion men den är varken särskilt intressant eller spännande.

Spara pengarna och hyr istället John Hillcoats The Proposition eller Andrew Dominiks mästerverk The Assassination of Jesse James om du vill se betydligt bättre moderna westernfilmer än Far From Men.

Bäst: Viggo Mortensen visar ännu en gång att han är en av nordens främsta Hollywoodstjärnor.