• Komedi, Familjefilm
Uppdaterad kl. 16:10 | Publicerad 29 oktober 2021 kl. 13:10

Outhärdligt för de vuxna och säkert även för de minsta

I dag har "Familjen Addams 2" biopremiär. Filmtopps Eric Diedrichs väger betygsvågen noga och försöker anamma sitt inre barn.

Greg Tiernan, Conrad Vernon m.fl.
    Charlize Theron, Oscar Isaac, Chloë Grace Moretz m.fl.

Världen har stött på många reinkarnationer av den morbida Addams-familjen. Först som skämtteckningar i 30-talets The New Yorker och nu som ett skämt på bio. Däremellan har det bjudits på TV-serier och flera långfilmer. Ja, vi har ju till och med generationer av barn som sjunger "Ska-la-ba-nan" följt av två knäpp med fingrarna.

På 90-talet gjorde Barry Sonnenfield i mitt tycke den bästa tolkningen, Familjen Addams från 1991 med underbara insatser från stjärnor som Anjelica Huston, Christopher Lloyd och Christina Ricci. Nu har jag utstått den minst lyckade versionen.

Recensentens märkliga grubblande

Till att börja med har Familjen Addams 2 en fullständigt bisarr konflikt i historiens centrum – är Wednesday i själva verket inte en Addams? Blev hon förväxlad på BB? Alltså vem i hela världen kan ens köpa detta? Hon ser EXAKT ut som en minikopia av mamma Morticia. INGEN av ungarna på BB är ens i samma universum av likbleka hudtoner. Hon är den mest morbida människa som någonsin satt sin fot i popkulturens värld. Hon har varit en del av Addamsfamiljen sedan 1938. Hon ÄR familjen Addams.

Lugn Eric, lugn. Det är bara en film. En barnfilm dessutom. Jaså, det säger du? Varför namedroppar de då namn som Billie Eilish, Rihanna och Taylor Swift? Varför refererar man till Hajen och Carrie och drar den usla ordleken "Niagra Balls" när Pugsley slår i skrevet när han hoppar i Niagrafallen? Dessutom. Alla andra filmer och serier om Addamsfamiljen, är inte de riktade till barn?

Nähä du, den gubben gick inte! Familjen Addams 2 kan inte få ett frikort "bara för att det är en barnfilm". Även om så är fallet, är det här en ovanligt dålig sådan. Visst, kanske kommer alla bajsskämt funka på de minsta. Kanske skulle mitt sexåriga jag tycka att det var roligt när farbror Fester kissar i havet eller när Pugsley försöker ragga på tjejer? Men vet du vad, jag tror faktiskt inte det.

Min största fundering, hur som haver, är den stjärntäta rollistan med skådespelare som Charlize Theron, Oscar IsaacChloë Grace Moretz, Bill Hader och Bette Midler kunde gå med på detta. Å andra sidan hörs det tydligt i dialogen att de aldrig befann sig i samma rum under inspelningen. Deras inlevelse och agerande mot varandra påminner mer om ett TV-spel. Det gör animationerna med.

"Familjen Addams 2" är helt enkelt inte godkänd och betyget kan inte bli annat än en etta.