• Disney+
Uppdaterad 10 december 2021 kl. 08:12 | Publicerad 09 december 2021 kl. 23:12

Will Smith upptäcker världen och sina rädslor.

När man tänker actionhjälte och allmänt tuff person kan det mycket väl vara så att Will Smith dyker upp. Men i hans nya naturserie visar det sig att världen är ännu tuffare.

Darren Aronofsky
    Will Smith, Erik Weihenmayer, Cory Richards, Diva Amon m.fl.

National Geographics nya stora dragplåster är inget mindre än en naturdokumentär frontad av Will Smith. Tillsammans med ett filmteam beger sig actionhjälten, rapparen och allmänt coola killen ut på en upptäcktsresa i världen samtidigt som han upptäcker sig själv och sina rädslor.

Grundtanken med hela serien är att visa olika spännande och häftiga delar från jorden. Detta kan vara allt från vulkaner och deras ljud, några av världens mest märkliga varelser och havets mest färglösa djup. Det blir resor i världen och i Will Smiths inre, ackompanjerat av bilder av hög klass.

Will Smith är bra, men ingen Attenborough.

Welcome to Earth lyckas både vara överraskande och precis som förväntat, samtidigt. Har man någon gång sett en produktion från National Geographic så vet man ungefär vad som väntar. Det är fantastiska bilder, intressant fakta och överraskande upptäckter från när och fjärran. Vilka bilder det är sen! Det som överraskar är att Will Smith både har rädslor och gör det rätt bra som programledare för ett naturprogram, helt utan vapen. Även om han inte kommer upp i samma nivå som David Attenborough så ger han naturserien en pigg och fräsch touch.

Ibland blir det dock lite väl mycket Hollywood och överdramatiskt manus eller klipp. Särskilt i seriens svartvita intervjuscener med Will Smith löjligt nära kameran. Även om han i dessa säger en hel del intressanta saker så är det på gränsen till överdrivet och inspirationsvideo-liknande. Likadant är det även i många Hollywood-inspirerande klipp med bombastisk filmmusik. Även om det är så det brukar vara i naturserier från både Nat Geo och BBC så går det nästan över gränsen ibland.

Även om det är en serie om världen och naturfenomen så är det ändå Will Smiths jakt på att överkomma rädslor och kryssa av saker från sin bucket list som är det mest intressanta i serien. Det blir dock lite rörigt när den samtidigt vill hinna visa flera andra saker som har med avsnittens ämne att göra. Mycket blir hastigt och hinner sällan gå riktigt på djupet innan det är dags för nästa inslag. Med det sagt är det flera häftiga och intressanta saker som vi får ta del av under seriens sex avsnitt.

På det stora hela överraskar Will Smith som programledare för en naturserie och det är när han är med som serien lyfter. Samtidigt vill den försöka få med en hel del annat och rör till det för både publik och sig själv. Frågan är om det inte hade varit bättre att bara göra fler avsnitt och mer tid till Will Smith, för det är ändå därför många kommer att titta på serien.