The Patient (säsong 1)

• 10 x 25 min
  • Thriller, drama
  • Disney+
30 november 2022 kl. 19:11

Seriemördare kidnappar sin psykolog.

Steve Carell är kanske mest känd som en skådespelare i glada och roliga serier och filmer. Men i "The Patient" hamnar han i en position som är allt annat än rolig och där han måste kämpa för sitt och andras liv.

Joel Fields, Joseph Weisberg
    Steve Carell, Domhnall Gleeson, Laura Niemi, Andrew Leeds m.fl

Dr Strauss (Steve Carell) är en väletablerad och välkänd psykolog som under hela hans karriär hjälpt personer som haft det tufft eller svårt på flera olika vis. En dag får han ett samtal från en person som säger att han verkligen behöver hjälp och att ingen annan än just Dr Strauss kan hjälpa honom. Personen heter Sam (Domhnall Gleeson) och får ibland mycket starka impulser som får honom att vilja döda människor. Strauss går med på att ta ett par terapisessioner med honom.

Men en kväll hör Strauss något utanför hans hus. Han går ut för att undersöka ljudet. Då får en smäll i huvudet. Senare vaknar han upp i en säng i ett okänt rum, med en kedja runt ena foten. Det visar sig snabbt vara Sam som kedjat fast honom i hans hus. Sam vill ha terapisessionerna mer på hans villkor, men vill fortfarande ha hjälp. Detta blir starten på en lång och farlig terapi där Strauss måste göra allt han kan för att Sam inte ska döda och för att ta sig därifån vid liv.

Intensiv serie som kanske passat bättre som film

Det första som många troligtvis kommer att reagera på när de börjar titta på Disney+ nya serie är inte att The Office-stjärnan är allvarlig. Det har vi sett tidigare. Nej, det är avsnittslängden. Vanligtvis har thrillerserier som denna avsnitt på minst 40 minuter, ibland upp mot 60. Men här har man istället valt att göra avsnitt som nästan är kortare än The Office-avsnitt. Det är både ett smart och ett dåligt val i The Patient. För trots att avsnitten är ovanligt korta så känns de ibland lite för långa nästan och frågan är om det hela inte gjort sig bättre som en film.

Seriens tio avsnitt är för det mesta intensiva och har ständigt en känsla av obehag i sig. Det hela känns riktigt lovande till en början och seriens inledande avsnitt är svåra att slita sig från. Det är också seriens bästa avsnitt. Därefter blir det lite för repetitivt och nästan lite långtråkigt ibland. The Patient försöker att bryta av med intressanta tillbakablickar i både patienten och psykologens liv, men även dessa tappar sin gnista efter ett tag. Den som ändå håller ut blir dock glatt överraskad och belönad i slutet när serien höjer sig igen.

Klart sevärd om du tar dig hela vägen i mål

Även om serien ibland kan kännas lite tröttsam och som en serie som tappat sin gnista så är det två som inte tappar sina gnistor. Carell och Gleeson är lysande genom hela serien och gör knappt ett fel. Att Carell kan spela seriösa och tuffa karaktärer har vi fått se gång på gång senaste åren. Men frågan är om han inte når upp till nya höjder som Dr Strauss. Gleeson och Carells imponerande insatser bär serien på sina axlar när den under mittenpartiet går ner sig en hel del.

Premissen att en patient på en psykologmottagning kidnappar sin psykolog är onekligen intressant. Att patienten dessutom är en seriemördare som när som helst kan ge sig ut för att döda gör det hela ännu mer intressant. Dock slocknar intresset för serien efter ett par avsnitt. Lyckligtvis är det en storspelande duo i huvudrollerna som lyckas bära serien när den inte klarar av det själv. "The Patient" är helt klart sevärd, om man bara orkar se till sista avsnitten.