The Mandalorian (säsong 2, avsnitt 5)

• 40 min
  • Action, sci-fi
  • Disney+
28 november 2020 kl. 10:11

Det bästa Star Wars-materialet på flera år

Att Star Wars universum är stort, långtgående och konstant expanderande är ingen hemlighet. Att lyckas sammanfläta alla olika delar så här bra i det femte avsnittet av"The Mandalorian" är därför helt briljant.

Dave Filoni
    Dave Filoni
    Pedro Pascal, Rosario Dawson, Michael Biehn, Diana Lee Inosanto m.fl

Resan fortsätter för Mando och Baby Yoda...eh ja, vi kallar honom så tills vidare. I den andra säsongens femte avsnitt har sökandet efter en jedi tagit duon till skogsplaneten Corvus och staden Calodan, där Mando har fått ännu ett tips om att en jedi ska finnas.

På planeten träffar han en magistrat som styr staden Calodan. I utbyte mot en lans i ren beskar ber hon Mando att döda en jedi som plågar henne. En jedi i form av Ahsoka Tano. Men Mando planerar inte att Ahsoka. Istället tänker han be henne träna Baby Yoda. Men för att hon ska göra det måste han hjälpa henne med ett uppdrag – att döda magistraten.

"Rosario Dawson är fantastisk som Ahsoka"

Jag ska försöka att inte komma med allt för mycket spoilers, för detta avsnittet är verkligen värt sina överraskningar. Men det jag kan säga är att avsnittets stora stjärna är varken Mando eller Baby Yoda, utan Ahsoka Tano. Ni som sett tv-serierna The Clone Wars eller Rebels känner väl igen henne. När hon presenterades för första gången i The Clone Wars var många fans tveksamma. När hon nu för första gången dyker upp i Mandalorian är hon istället helt otrolig. Rosario Dawson gör verkligen rollen hur bra som helst och får Ahsoka att se bättre och coolare ut än någonsin.

Efter avsnittet var jag faktiskt tvungen att läsa på lite extra på detaljer från avsnittet. För det är en hel del att hänga med i. Mycket detaljer och karaktärer från tidigare filmer, serier och tidsepoker från Star Wars dyker upp i avsnittet och vävs ihop till ett. Vissa lösa delar och frågor har fått svar, samtidigt som avsnittet öppnar upp flera möjligheter för serien, Mando och framtiden. För den som inte är ett jättekunnigt fan, som jag, kommer garanterat avsnittet också att gå hem. Det har nämligen allt. Fantastiska effekter, mycket spänning och ett par rätt känslosamma scener. Alla delar uppbackade och förhöjda av Ludwig Göranssons makalöst vackra och episka musik. Nästa generations John Williams.

Och nu till avslutningsstycket i denna veckovisa recension som har kommit att bli ett återkommande segment om min stora favorit i serien, Baby Yoda. Oj, oj, oj vad mycket utrymme han fick i veckan. Han kanske inte fick mest tid i bild, men hela hans story ändrades radikalt under avsnittet. Jag ska som sagt inte spoila allt för mycket, men kan kan avslöja att hans riktiga namn varken är Baby Yoda eller Yoda. Dessutom fick vi reda på flera viktiga detaljer om honom som kan ge honom en ännu viktigare roll i kommande avsnitt.

Femte avsnittet av åtta i andra säsongen av denna helt makalösa serie är nog det bästa Star Wars-material som gjorts på flera år. Här finns verkligen alla detaljer som gör Star Wars så bra. Dessutom ett oerhört viktigt avsnitt för serien och ett avsnitt som binder ihop flera delar i Star Wars enorma universum. Nu finns verkligen alla möjligheter och öppningar för att de sista tre avsnitten ska bli något utöver det vanliga.