07 november 2020 kl. 12:11

Mandalorian visar en nervkittlande sida.

I den andra säsongens andra avsnitt fortsätter The Mandalorian att både imponera och övertyga. Den här gången visar serien även upp en mer nervkittlande och nästan lite läskig sida.

Peyton Reed
    Jon Favreau, Jon Favreau
    Pedro Pascal, Amy Sedaris, Misty Rosas, Richard Ayoade m.fl

Mandos förra försök att hitta en annan Mandalorian misslyckades. Även om han lyckades döda den enorma drake som i flera generationer hade plågat en stad på planeten Tatooine, så fanns det ingen av hans sort som kunde hjälpa honom i sitt sökande efter The Childs likar.

När Mando får ett nytt tips om var han kan hitta Mandalorians tvingas han först ta med en passagerare med en dyrbar last på färden. Under resan tvingas han dock nödlanda för att komma undan soldater från Imperiet. Han landar på en frostbelagd planet som till synes verkar tom och utan liv, men som visar sig ha en hel del monster på planeten som inte vill bli störda.

Fängslande händelseutveckling

Det mesta som går att säga om The Mandalorian har jag redan tagit upp i recensionen av den andra säsongens första avsnitt. Trodde jag. För det andra avsnittet för säsongen med namnet The Passenger visar upp sidor som vi inte sett i serien tidigare. Det är ett avsnitt som visar upp en mycket nervkittlande och till och med läskig sida, med scener som får en att sitta på helspänn och nästan ta till kudden för att klara suspensen. Väldigt spännande avsnitt stundals och det läskigaste hittills.

Men det är dock inte alltid lika spännande och nervkittlande under avsnittets samtliga 40 minunter. En stor del av avsnittet går faktiskt i relativt lugnt tempo, men det gör inget. För under avsnittets lugna partier får vi istället se mer av Baby Yoda, eller The Child som han också kallas. Han är verkligen hur söt som helst i avsnittet, även om det är han som sätter Mando och passageraren i knipa. Hoppas verkligen att utveckligen där Baby Yoda får mer skärmtid fortsätter. För han är verkligen seriens stjärna i mina ögon. Även om Mando konstant räddar dagen på minst sagt imponernade vis.

Det jag också gillar med serien och som verkligen visas i avsnittet är den fängslande och oerhört intressanta händelseutveckling som avsnittets regissör Peyton Reed och seriens skapare Jon Favreau fått till. Det tillkommer hela tiden nya twister, motgångar och problem i avsnittet, många väldigt oväntade. Det gör att man som tittare hela tiden sitter och undrar vad som kommer hända härnäst. Så även om det kan gå lite långsamt ibland så vet man att det snart kommer att hända något. Väldigt välkomponerat och välskrivet avsnitt från början till slut.

The Mandalorian går bara från klarhet till klarhet och visar som sagt upp nya sidor som vi inte sett innan. Avsnittet bjuder som vanligt på en del humor och en stor mängd spänning. Det andra avsnittet är mer nervkittlande än tidigare avsnitt och visar att vi inte alls vet vad vi kan förvänta oss i kommande avsnitt.

Scrolla vidare för mer läsning! Testa också vårt Star Wars-quiz!