The Book of Boba Fett (säsong 1, avsnitt 1)

• 7 x 40 min
  • Fantasy, Äventyr
  • Disney+
29 december 2021 kl. 10:12

Stark öppning för Disneys nya Star Wars-serie

Det första avsnittet av Disney+ nya Star Wars-serie "The Book of Boba Fett" med Temuera Morrison i spetsen har nu landat. Även om berättandet lämnar en med mer att önska, finns det mycket av öppningen att älska.

Jon Favreau
    Jon Favreau
    Temuera Morrison, Ming-Na Wen, Jennifer Beals m.fl.

Piloten drar igång med en Boba Fett som återhämtar sig i sin vattentank i Mos Espa och drömmer sig tillbaka till vad som hände i Tatooines hårdnackade öken, efter att det enorma sandmonstret från Jedins återkomst slukat honom. Här blir vi genast påminda om hur egendomligt läckert Star Wars kan vara när det väljer bort CGI till de praktiska effekternas fördel.

När Boba hittar en väg ut ur bestens gap blir han istället tillfångatagen av Sandfolket och måste hitta ett nytt sätt att överleva på, vilket vi förstår att han också gör. Denna flashback-saga berättas nämligen parallellt med att titelkaraktären i sin presensform försöker ta styre över den undre delen av galaxen som Jabba the Hutt tidigare regerat. Vid sin sida har han den benhårda lönnmördaren Fennec Shand som vi också fått se i The Mandalorian, även här spelad av Ming-Na Wen

"Se på avsnittet som en prolog snarare än ett första kapitel"

Temuera Morrison som Boba Fett.
Temuera Morrison som Boba Fett. Foto: Disney+.

Vad gäller de två tidslinjerna som delar det första avsnittet så är det utan tvekan Bobas bakgrundsstory som fungerar bäst. Den har ett starkt driv och håller låda med sina urtjusiga actionsekvenser. Den här delen av storyn presenterar också flera välgjorda sidokaraktärer som man bara måste älska. Bäst är den allt annat än pålitlige rodianen som gör Bobas resa mot frihet mer besvärlig än den redan är. Sedan är det förstås alltid en fröjd att återse det laglösa Sandfolket från Stjärnornas krig som sedan dess fått för lite speltid i biofilmerna.

Öppningen på The Book of Boba Fett har mycket att älska, men det är inte utan att en väsentlig del av berättelsen blir lidande. Den mest relevanta delen av storyn, om Boba som ska vinna galaxens respekt, får alldeles för lite tid till att etablera sig. När avsnittet är slut har den heller inte lyckats fästa en varken spännande eller tydlig riktning för kommande avsnitt. Därför är det förmodligen klokt att se på avsnittet som en prolog till berättelsen snarare än det första kapitlet. För gör du det kommer du sannolikt att låta det som är positivt väga över det negativa – avsnittet är sammantaget riktigt underhållande.

Den första säsongen av "The Book of Boba Fett" består av sammanlagt sju avsnitt. Du streamar serien på Disney+