Recension: Secret Invasion (säsong 1)

• Disney+
21 juni 2023 kl. 20:06

Samuel L. Jackson lyfter ny Marvel-serie.

Secret Invasion är namnet på årets hittills mest upphajpade Marvel-serie. Trots Samuel L. Jackson i huvudrollen verkar serien dock inte bli något att minnas när nästa Marvel-serie kommer.

Kyle Bradstreet
    Samuel L. Jackson, Cobie Smulders, Olivia Colman, Emilia Clarke m.fl.

I Disney+ senaste besök i Marvel-universumet hamnar allt fokus på den råbarkade, men ändå ganska snälla SHIELD-bossen Nick Fury (Samuel L. Jackson) när han kommit tillbaka till jorden igen. Problemet är bara att han inte är den enda som kommit till jorden. Även så kallade Skrulls har kommit till planeten. Dessa alienlikande varelser, som kan ta människors skepnad, har bestämt sig för att ta över världen. Tillvägagångssättet: destabilisering genom terrordåd.

Det blir såklart Furys uppdrag att stoppa dessa varelser från att utföra sina terrorattacker och önskan om kaos. Problemet är bara att det är helt omöjligt att se vilka människor som är Skrulls. Fury och SHIELD med bland annat Maria Hill (Cobie Smulders) i spetsen vet att de måste göra allt de kan för att stoppa Skrulls, men vilka kan de egentligen lita på? Och hur stoppar man några man inte vet vilka de är?

Lovande men inte minnesvärd start

För det första gav Disney+ oss recensenter två av seriens sex avsnitt till recensioner, så helt lätt är det inte. Men man får ändå en någorlunda bild av vad deras nya hajpade serie är för något. Även om den kanske kommer igång eller går ner sig fullstädigt andra halvan av säsongen. Seriens två första avsnitt lovar ändå gott, men visar inga större tecken på något revolutionerande eller särskilt minnesvärt. Det är helt enkelt en Marvel-produktion i mängden av så många andra liknande produktioner. Vi får samma actionscener som vanligt, samma humor och samma högklassiga foto som alltid med Marvel.

Seriens stora stjärna är givetvis Samuel L. Jackson. Vem annars? I serien får han verkligen ta den platsen han vill och som Fury förtjänat. Här får han vara den hårda charmören som vi fått se i tidigare filmer, men nu med betydligt mer rampljus. Tyvärr är han så viktig för serien att den tappar intresse och sting mer eller mindre direkt när han inte är i bild. Övriga karaktärers problem och handling känns inte alls lika spännande som det Fury håller på med. Detta trots att övriga skådespelare är av yttersta klass. Ta bara namn som Emilia Clarke och Olivia Colman.

Det kan vara lätt att gå vilse i det ständigt expanderande Marvel-univsersum. Detta vet Marvel mycket väl och är för det mesta duktiga på att göra sina serier och filmer begripliga även för oss som kanske inte sett allt. Så även här, så var inte rädd för att hoppa på Secret Invasion bara för att du inte sett allt. Serien är en rätt rak och tydlig action, med en handling där man egentligen inte behöver all bakgrundsfakta på alla karaktärer. Man hänger med ändå, även om seriens första avsnitt kanske inte får dig att vilja se hela säsongen.

Inledande två avsnitten av Secret Invasion lovar gott, men är tyvärr inget som sticker ut allt för mycket ur Marvels mängd. Sam L. Jackson gör vad han kan för att lyfta serien, och gör det väldigt bra. Men när han inte är med tappar serien sin edge och mitt intresse. Men som sagt. Detta är tankar efter bara två av sex avsnitt. Mycket kan hända på fyra avsnitt när Marvel styr och ställer...