Recension: No One Will Save You (2023)

• 1 tim 33 min
  • Skräck, Sci-fi, Thriller
  • Disney+
Oskar Gustavsson Klingenstierna
22 september 2023 kl. 08:09

Svag ny skräckis med Kaitlyn Dever på Disney+

En ensam kvinna, spelad av Kaitlyn Dever, får plötsligt en natt oväntat besök och sen vänds hennes liv upp och ner. Filmtopps Oskar Gustavsson Klingenstierna har sett den nya sci-fi-skräckisen och skrämdes lagom mycket.

Brian Duffield
    Brian Duffield
    Kaitlyn Dever, Ginger Cressman, Zack Duhame, Geraldine Singer, Dari Lynn Griffin m.fl.

Regissören Bryan Duffield är mest profilerad som manusförfattare (Love and monsters, Insurgent m.fl), men är i denna film även regissör. I huvudrollen ser vi Kaitlyn Dever som tidigare gjort bärande roller i filmerna Beautiful Boy (2018), Dear Evan Hansen (2021) och Booksmart (2021). Hon gjorde även succé i miniserien Dopesick (2021) som resulterade i en Emmy-nominering. Nu kliver hon in i skräckfilmgenren och jag kryper upp i soffan med persiennerna neddragna och släckta lampor för att titta på en förhandsvisning av den nya sci-fi-skräckisen som landar på Disney+ under fredagen.

Recension: No One Will Save You (2023)
Brynn (Kaitlyn Dever) i "No One Will Save You". Foto: Sam Lothridge/Hulu.

Ensam hemma i stort hus

Dever spelar den unga kvinnan Brynn som bor ensam i sitt barndomshem – ett sådant stort trähus med en stor veranda och alla möjliga olika typer av möbler. När nattens mörker sänker sig avlöser de vanliga skräckfilmsfenomenen varandra som på räls. Elen strular och en gammal härlig poplåt från 1950-talet av Ruby Murray dundrar i gång. Brynn, som sover på övervåningen, går nedför den sedvanligt knarriga trappan och inser snabbt att hon inte är ensam i huset. Hennes andetag blir alltmer intensiva när hon får se en skymt av varelsen som gjort ett ovälkommet besök i hennes hem. Vad det är för varelse ska inte avslöjas här. Det står snabbt klart att hon, som titeln antyder, är lämnad ensam helt hjälplös.

Använder de klassiska knepen

Man behöver inte att ha sett många skräckfilmer för att känna till de klassiska knepen och företeelserna i en typiskt skräckfilm. Många av dem går att finna i ”No One Will Save You”. Likt Spielbergs Hajen (1975) vet vi att desto mindre man ser av den läskiga varelsen, ju räddare blir vi. Det används även här, men där jag tycker att man kunde sparat på avslöjandet en något längre tid.

Recension: No One Will Save You (2023)

Vi vet även sedan Hitchcocks Psycho (1960) att musiken är en av de primära ingredienserna när det kommer till skräckfilm. Här får vi ta del av Joseph Trapaneses välgjorda och stämningssättande musik. Den är suggestiv, dunkel och skiftar i tempo och höjs under de mest kritiska skedena i filmen. Vid sidan av Devers solida karaktärsgestaltning är det Trapaneses musik som håller samman filmen. Första halvan håller en bra nivå men andra halvan drar ner betyget när intrigen blir för rörig, ointressant och kaosartad. De bästa skräckfilmerna bör, enligt mig, ha en nypa av verklighetsförankring för att man verkligen ska kunna skrämmas och engageras rejält. Problemet med denna är att det realistiska tappas bort och det blir därför inte speciellt spännande när Brynn stöter på enahanda hinder och problem på vägen fram till finalen.

Sammanfattningsvis blir filmen en svag skräckis som höjer pulsen stundvis men som sakta tappar mitt intresse. Den bär likheter med nya skräckfilmer som exempelvis "Nope" (2022) och "Barbarian" (2022) där vanliga människor drabbas av något oförklarligt och måste kämpa för sin överlevnad.

”No One Will Save You” går att streama på Disney+ från och med idag, den 22 september.