Recension: A Small Light (säsong 1)

Recension: A Small Light (säsong 1)

• 8 x 50 min
  • Disney+
01 maj 2023 kl. 18:05

Anne Franks öde skildrat från andra sidan bokhyllan

Antalet serier och filmer som kretsar kring andra världskriget är enormt många, men bland alla dessa står “A Small Light” ut. Detta för att denna miniserie, som har premiär den 2 maj på Disney+, fokuserar på en av hjältinnorna bland Europas folk, som stod upp för vad som var det rätta.

Tony Phelan och Joan Rater
    Bel Powley, Liev Schreiber, Joe Cole, Billie Boullet m.fl.
A Small Light 2023

“A Small Light” är baserad på händelserna som utspelade sig under andra världskriget då familjen Frank blev undangömda från nazisterna. Detta är en historia som dottern Anne Frank själv skrev ner i den numera världskända boken Anne Franks dagbok, som består av Annes dagboksanteckningar från tiden hon och sin judiska familj gömde sig i ett utrymme bakom en bokhylla på pappans kontor.

Denna miniserie kretsar dock inte främst kring familjen Frank, utan kring vad som skedde på andra sidan bokhyllan för en av de som gömde dem, pappans sekreterare Miep Gies (Bel Powley). Man får se hur hennes liv såg ut i början på 1930-talet, när ingen ännu trodde att nazisterna skulle ta sig in i Holland, och hur allting förändrades 1940 när Amsterdam intogs.

Familjens öde berättad ur nytt perspektiv

Under andra världskriget tvingades judar och vissa andra delar av befolkningen bort från sina hem och deporterade till andra länder och koncentrationsläger. På grund av detta var det flera människor i Europa som gömde judar för att nazisterna inte skulle hitta dem och tillfångata dem. En sådan familj som blev gömd var just familjen Frank, och Miep Gies och hennes man var två som visste om detta, hjälpte dem och hämtade förnödenheter till familjen.

Miniserien A Small Light är unik på det sättet att den skildrar en bekant del av historien ur ett nytt perspektiv. Tidigare har familjen Franks öde berättats utifrån Annes dagbok, men här är det istället Miep som står i fokus, en roll Bel Powley gör på ett utmärkt sätt. Och det ger ett nytt perspektiv på den fruktansvärda verklighet de alla levde. Det är otroligt gripande och hjärtskärande att se hur Miep, med sitt eget liv som risk, hjälpte dessa människor i nöd enbart för att det var det rätta att göra. Det är dessutom Mieps förtjänst att Annes dagbok bevarades, så utan henne hade Annes berättelse fallit i glömska. Vilket gör denna serie ännu mer gripande och nödvändig.

A Small Light 2023

Unik och skrämmande

Det som gör serien ännu mer tilltalande är att den berättar den hemska sidan med kriget samtidigt som Mieps kärlekshistoria med sin man och hennes vänskapsrelation till sin bästa vän. Ett exempel på att livet går vidare för de som inte är närmast berörda av krigets hemskheter. I likhet med titeln blev då folk som Miep ett litet ljus i mörkret som en av krigets hjältinnor.

Det visuella kompletterar berättandet med ett foto som skapar otaliga känslor i diverse scener och narrativet är uppbyggt så man kastas direkt in i händelsernas centrum, följt av flashbacks i Mieps liv. När Miep och hennes närmsta flera år innan invasionen skämtar bort möjligheten att deras hem skulle bli invaderat, klipps det till nazisterna som något år senare marscherar på gatan. Även om man sett det mesta som redan producerats kring kriget känns denna serie på ett sätt unik och skrämmande i och med vetskapen att någonting sådant här skulle kunna ske igen.

Det är inte alltid enkelt att dramatisera så fruktansvärda händelser som dessa, men A Small Light gör ett förnämligt jobb med att skildra hur livet såg ut för en av de som gjorde det rätta. Man lämnas med en sorgsen och hjärtskärande känsla i och med dessa människors öden, men man får dock även känslan av hopp och beundran för att i det mörka finns det alltid personer som handlar för det bättre. Därför borde alla se denna miniserie, inte enbart för lärdom, men även för att se kontrasten mellan det goda och det onda och inte glömma det som aldrig får bli glömt.

“A Small Light” har premiär den 2 maj på Disney+.