Noelle (2019)

• 1 tim 40 min
  • Komedi, familj
  • Disney+
14 november 2020 kl. 16:11

Anna Kendrick räddar julen i mysig julfilm

I takt med att vi närmar oss julafton dag för dag, så dyker det upp allt fler julfilmer på streamingtjänsternas listor. Disney Plus släpper nu "Noelle". En hjärtlig julfilm för hela familjen med Anna Kendrick i huvudrollen.

Marc Lawrence
    Marc Lawrence
    Anna Kendrick, Bill Hader, Billy Eichner, Shirley MacLaine m.fl

Som barn fick Nick reda på att han en dag skulle ta över efter sin pappa som jultomte. Han tränades i alla tomtens viktiga egenskaper i stort sett hela sitt liv. När hans far en dag dör är det hans tur att ta över tomteluvan och den mycket viktiga rollen. Men när han ska ge sig ut på sin första slädtur för att dela ut julklappar till alla världens barn försvinner han.

För att rädda julen ger sig hans syster Noelle ut på en spännande och viktig resa för att hitta honom igen. Hennes letande leder henne till Phoenix i Arizona. Men när hon väl har hittat honom så vill han inte vara tomten eller följa med henne hem till Nordpolen. Hur ska det nu bli med julen?

"Förutsägbar men mysig julfilm"

Redan från filmens första oerhört juliga scen, kan man mer eller mindre lista ut hur filmen kommer att sluta. Sedan följer en förutsägbar resa där varenda bildruta är fullproppad med jul och julrelaterade saker. Resan bjuder på en del småroliga skämt och halvroliga scener, men för det mesta är det en rätt långdraget innan det redan siade slutet börjar.

Trots det bjuder Noelle på hundra trevliga minuter i tv-soffan med mycket värme. För det är en mysig julfilm som kan få vem som helst att känna julkänslor redan i början av november och som stundtals kan få till och med det mest iskalla hjärta att smälta. Filmen har mer eller mindre samtliga klichéer som man kan tänka sig i en julfilm, men lyckas trots det vara lite nyskapande och inledningsvis lovande.

Noelle haltar lite på mitten och tappar tyvärr bort sig lite. Anna Kendrick är perfekt i sin roll och väger upp ett relativt tunt manus. Bill Hader i rollen som Nick hade chansen att höja filmen ytterligare, tillsammans med Kendrick, men får aldrig riktigt chansen. Hans roll hamnar istället i skuggan av Kendrick och får nästan oförskämt lite tid i rampljuset. Det gäller även Billy Eichner. Nu tvingas hon rädda både julen och filmen på egen hand, vilket hon visserligen lyckas hyfsat bra med.

Noelle är en mysig julfilm som är perfekt att titta på tillsammans med familjen nu när julen närmar sig. Den kommer att få dig att le, skratta och gråta en skvätt. Men det kommer inte vara en film att direkt lägga på minnet. Men absolut sevärd för en trevlig stund i soffan.