20 mars 2022 kl. 16:03

Var beredd på att tappa matlusten

Sebastian Stan och Daisy Edgar-Jones är aktuella med skräckfilmen "Fresh". Filmtopps Eric Diedrichs tycker den är klart sevärd, men inget för den känslige.

Mimi Cave
    Lauryn Kahn
    Daisy Edgar-Jones, Sebastian Stan, Jojo T. Gibbs m.fl.

Mat och skräck har länge varit en ohelig (men ack så helig) symbios. Svårt är väl att glömma förtäringen med avföring och krossat glas i Pasolinis regimkritiska tagning av Marquis de Sades 120 dagar av sodom, men peaken kom så klart med Thomas Harris kannibalfigur Hannibal. Nu har vi en ny chans att äcklas över vad filmkaraktärer stoppar i sig i Mimi Caves regidebut Fresh, som finns tillgänglig på Disney+. För den som har blivit permanent ärrad av nämnda "Sodom" kan jag åtminstone försäkra dig om att ingen äter vare sig några fekalier eller glas, utan matkonsten som presenteras har snarare släktskap med TV-serien Hannibal. Allt presenteras med otrolig omtanke och precision.

I filmens centrum har vi Noa, en ung kvinna på jakt efter en livspartner. Hon spelas av Daisy Edgar-Jones som fick ett internationellt genombrott med den populära dramaserien Normala människor, en dag träffar hon den totala drömsnubben. För bra för att vara sant? Ofc. Det visar sig nämligen att Steve (Sebastian Stan) har en rubbad aptit.

Sebastian Stan fortsätter att imponera

Som film för väl knappast Fresh något nytt till bordet, men rent hantverksmässigt ligger allting på en hög nivå och om man inte vet särskilt mycket om handlingen kan man nog bli förvånad ett par gånger. För de flesta är givetvis Sebastian Stan främst känd som Winter Soldier i Marvelfilmerna, men på sistone har han jobbat friskt och framgångsrikt med att visa upp andra sidor av sin begåvning. Nyligen i Pam & Tommy och nu alltså med en skruvad skräckfilm – vad kommer härnäst? Daisy-Edgar Jones fungerar också bra i rollen som Noa, med sina rådjursögon och en vilja att överleva till varje pris.

I det stora hela är Fresh en schysst skräckupplevelse som då och då vågar ta ut svängarna. En klassisk stabil trea, väl värd din tid. Men köttätare, se upp! Risken är stor att du kommer skeptiskt se på din köttbit nästa gång, vilket givetvis är en av Mimi Caves stora önskemål.