Filthy Rich

Filthy Rich (Säsong 1, avsnitt 1-3)

• 10 x 42 min
  • Disney+
Uppdaterad 12 maj 2021 kl. 08:05 | Publicerad 13 april 2021 kl. 14:04

Smutsigt drama i den fabulösa södern.

Vart tog Samantha vägen i den hett diskuterade Sex and the City-återföreningen? Jo, hon drog söderut, gifte sig rikt och startade en kristen tv-kanal. Tja, kanske inte. Men visst hade det varit en häftig förklaring?

Tate Taylor
    Kim Catrall, Melia Kreiling, Steve Harris, Gerald McRaney m.fl.

Familjen Monreaux är den perfekta kärnfamiljen att avundas och beundra med vita leenden och dyra kläder. De har blivit rika på en av landets största kristna tv-kanaler, som de själva frekvent besöker för att sprida det goda ordet. Men de ljusa tiderna mörknar när familjens patriark Eugene (Gerald McRaney) försvinner i en flygplanskrasch. Plötsligt måste modern i familjen, Margaret (Kim Cattrall), ta över rodret.

Som om inte det vore nog dyker Eugenes tre okända barn upp när testamentet ska läsas upp. Dottern Ginger (Melia Kreiling) är fast besluten att få ut mer än bara pengar av besöket i den soliga staten; hon vill sätta snobbarna på plats. Margaret tvingas gör sitt bästa för att hålla skenet uppe men det är lättare sagt än gjort när både familj, vänner och kollegor har en egen agenda.

Sex and the City-stjärnan imponerar.

Alla älskar väl familjeintriger och religiöst drama? Det finns mycket av den varan i Filthy Rich och det har gjorts på ett tämligen skickligt sätt. Den ena tråden slår knut och binds ihop med en annan, och nästa och nästa. Alla karaktärer, ner till minsta biroll, har ett eget mål. Alla har en plan bakom någon annans rygg och till sist vet man inte vem man ska lita på längre. Precis som det ska vara!

Det som verkligen ger serien lite extra metakontrast är Kim Cattrall. Hon är den sexiga och kaxiga Samantha i den ikoniska serien Sex and the City (1998-2004), som i den här serien spelar raka motsatsen. Men trots den totala omvändningen så delar Samantha och Margaret en egenskap: båda är starka kvinnor på vitt skilda vis. Det är en fröjd att se Cattrall axla en roll så olik det fack hon placerats i och framförallt är det beundransvärt att hon lyckas porträttera en annan tolkning av en stark kvinnlig karaktär.

Med det sagt så har serien brister. Avsnitten är märkligt uppbyggda och klippta på ett sätt som tappar autenticitet. Det finns en del berättelselinjer som rent av inte är logiska vilket förtar från en berättelse som annars kunde ha varit väldigt intressant att följa. Här har vi ett bevis på att en snygg produktion inte nödvändigtvis innebär en felfri produktion. Men om en kan se förbi några mindre missar så är Filthy Rich definitivt sevärd.

VIDARE LÄSNING:
Senaste nytt på Disney+