Recension: American born Chinese (säsong 1)

• 8 x 35
  • Action, Komedi
  • Disney+
24 maj 2023 kl. 18:05

Mytologi kommer till liv i en modern värld.

Jin tänker bli en ny version av sig själv när skolan börjar efter sommarlovet. Han ska sluta vara den tysta nörden och gå med i skolans fotbollslag. Men det går inte som han har tänkt sig när den nya eleven Wei-Chen dyker upp, och nästan desperat försöker att bli Jins vän.

Kelvin Yu
    Ben Wang, Jimmy Liu, Daniel Wu, Michelle Yeoh, Ke Huy Quan m.fl.

American born Chinese blandar kinesisk mytologi med en high school-komedi och mitt i allt hittar vi den nervöse Jin Wang. Jin har svårt att ta plats och att tala för sig själv. Men i starten av det nya skolåret har Jin bestämt sig för att förändras. Under sommaren fick han nya vänner på ett fotbollsläger och istället för att ses som en nörd som gillar serier och manga vill han nu bli en del av skolans fotbollslag. Men hans planer går inte riktigt som han önskar när han blir tvungen att visa en ny elev runt skolan. Wei-Chen Sun är Jins motsats – han är självsäker och bryr sig inte om vad andra tycker. Jin kommer därför inte så bra överens med Wei-Chen i början.

American born Chinese

Jin måste välja

Men Wei-Chen är inte en vanlig elev, han är där på ett uppdrag. Han är son till Apkungen och är på jakt efter den fjärde heliga skriftrullen som ingen tror existerar. Wei-Chen har drömt om rullen och för att hitta den behöver han Jins hjälp. Jin måste göra det tuffa valet av att hjälpa Wei-Chen eller försöka verka normal för att passa in.

I American born Chinese får vi följa flera karaktärer som försöker hantera olika aspekter av livet, hur man passar in, vänskap, att tro på sig själv och sina förmågor och även kulturella identiteter. När Jin först får uppdraget att visa Wei-Chen runt skolan är det för att de båda är kinesiska, men Jin vill ses som en "vanlig" kille, alltså amerikansk.

Verkliga problem blandade med mytologi

Den fantasifulla världen med roliga actionfajter blandas med verkliga världsproblem som rasism och mobbning. Jins kinesiska identitet är något han gärna lägger åt sidan för att passa bättre in i sin amerikanska skola och fotbollslaget. När någon liknar honom vid en rasistisk, stereotypisk karaktär från en tv-serie blir han först arg, men byter snabbt sida för att få vara med i laget. Det tuffa ämnet om vilken sida man tillhör som barn till immigranter porträtteras smakfullt i en serie med en annars lite knasig handling.

De viktiga ämnena och den intressanta mytologin från öst, som kanske är mindre känd här, gör American born Chinese till en serie värd att se. Den är kul och knasig men också lagom seriös när det krävs.

Säsong 1 av "American born Chinese" finns nu att streama på Disney+.