Nu på bio

Det senaste på biofronten!

Filmtips

Här hittar du Filmtopps filmtips!

Serietips

Här hittar du Filmtopps serietips!

Två av karaktärerna i Dimmiga Dagar ligger och myser i en säng.

Dimmiga dar (2020)

  • 17 min
  • Drama, Kortfilm
Sebastian Hansson | Recension
23 mars 2020
Sebastian Hansson | Recension
23 mars 2020

17 minuter av fantastiskt skådespeleri

Martin Sandins intima kortfilm lyckas med det som få långfilmer klarar av. Väl värd att se.

  • Regi:
    Martin Sandin
  • Manus:
    Martin Sandin
  • I rollerna:
    Filip Berg, Alida Morberg, Emilia Roosmann, Siri Fagerudd m.fl.

Vem var det som myntade uttrycket "Underbart är kort"? Povel Ramel i sin sång från 1955?

Vem vet.

Vad jag däremot vet är att uttrycket sällan har passat så bra som i fallet med Martin Sandins finstämda kortfilm Dimmiga dar, som får premiär på Vimeo video-on-demand. Filmen utger sig för att vara en kommentar på den slit-och-slängtillvaro som dejtingappar öppnat upp, men jag ser den snarare som en fantastisk inblick i ett förhållande där allting antingen tar skjuts, eller där allting kollapsar.

Peter och Clara är "kk" med varandra, men den ena vill ta förhållandet till nästa nivå och åka till Milano tillsammans. Vad gör man? Hur beter man sig? Den osäkerhet men också ärlighet, som ett sådant ögonblick kan frammana, lyckas Sandin fånga otroligt fint på knappt 17 minuter.

All heder och hatten av för Filip Berg och Alida Morberg som spelar huvudrollerna. På bara några minuter lyckas de spela brallorna av alla högtravande dramatenskådisar som så ofta (tyvärr) befläckar svensk film. Det känns för en gångs skull äkta - långt ifrån teatraliskt.

Filmen slår inledningsvis an ett intressant spår med sin tematik om att många av oss idag bara är några få knapptryck ifrån en dejt, att vi aldrig riktigt stannar upp för att se den personen vi har framför oss, men inledningen är så pass kort (måste allt vara kort i en kortfilm?) att det budskapet lite går förlorat. Samma sak i avslutningen.

Det jag snarare kommer att bära med mig från Dimmiga dar är den intimitet som filmens långa mittparti lyckas förmedla. Där uppstår något som få filmer ens klarar av på en-två timmar: känslan av att verkligen betrakta två äkta människor, och även om jag som tittare bara få en yttepyttebit av deras förhållande lyckas Sandin strålande med det.

Mina ögon är vidöppna efter vad denne regissör ska ta sig an härnäst!