Magisk realism med lite för lågt tempo.

"Den hemliga trädgården" bjuder på magisk realism och ett viktigt budskap om kärlekens helande kraft. Tempot är dock lite väl lågt med tanke på den unga målpubliken.

Marc Munden
    Jack Thorne
    Colin Firth, Dixie Egerickx, Edan Hayhurst, Amir Wilson m.fl.
Barnen utforskar Den hemliga trädgården. Foto: StudioCanal.

Året är 1947. Den engelska flickan Mary (Dixie Egerickx) är uppvuxen i Indien. När båda hennes föräldrar hastigt dör, skickas hon att bo hos sin strikta morbror (Colin Firth) och sin kusin Colin (Edan Hayhurst) i England. Den stora herrgården Mary kommer till är lika mörk som hennes sorgtyngda morbrors humör. Hon finner dock snart glädje i att utforska skogarna runt herrgården. Där träffar hon nya vänner i form av en hund och Dickon (Amir Wilson), en av tjänarinnornas bröder. Tillsammans med Colin utforskar de en igenvuxen men vacker trädgård, som verkar bortglömd och kanske magisk.

"Den hemliga trädgården" har ett ganska lugnt men stadigt tempo. Detta är till viss del till filmens nackdel då det resulterar i att vi får följa en flicka som nyss förlorat sin familj i ett mörkt hus utan kärlek lite för länge. Detta lägger visserligen grunden för hur filmens karaktärer utvecklas, mot något betydligt ljusare och varmare. Men det tar lite för lång tid för denna positiva utveckling att komma. Tempot gör att det finns viss risk att den unga målpubliken ledsnar på filmen. Ljuset och värmen i den andra halvan gör ändå att jag vill rekommendera Den hemliga trädgården för barn som är tio år gamla och uppåt.

Vi får följa med de tre barnen medan de utforskar trädgården och finner tillbaka till den glädje de förlorade när deras nära och kära dog. Trädgården verkar magisk. Det är svårt att veta om denna magi verkligen finns, eller om det är något som barnen upplever i sin glädje. Mary, Colin och Dickon, men även Marys morbror, är sorgtyngda. Trädgårdens skönhet och liv hjälper dem att bearbeta sin sorg och finna glädje och kärlek. Det är ett väldigt starkt och bra budskap.

Jag hade gärna sett lite skarpare vändningar när det kommer till karaktärernas utveckling. Med tanke på att detta är en film för barn, känns det inte riktigt som läge att vara så pass subtil som filmen är. Detta sammantaget med att filmens första mörkare halva känns lite för lång gör att betyget inte blir högre.

I slutändan tycker jag dock att filmens toner av magisk realism, ljusare andra halva och starka budskap väger tyngst. Rekommenderas för barn som är tio år gamla och uppåt.